Chatbot

Hvad er en chatbot og hvad kan den bruges til i en webshop?

Ordet chatbot er en sammentrækning af ordene "chat" og "robot". Det er ganske simpelt en robot, der chatter.

Folk, der har siddet i en kundeservice afdeling har erfaret, at rigtigt mange af folks spørgsmål går igen. Det kan være sådan noget med "hvad koster fragt?" eller "kan I nå at levere inden weekenden?" og "har I sko fra Adidas?" i en webshop.

Visionære mennesker tænkte så en dag "det må vi kunne få en robot til at tage sig af" – og så gik de i gang.

De første chatbots var noget hjælpeløs og virkeligt dårlige til at hjælpe brugerne. Men det er blevet meget bedre. Store tech giganter som Google, Microsoft og Facebook har arbejdet med AI og stillet meget af det gratis til rådighed for brugerne, så i dag er chatbots blevet tålelige og kan ofte genkende de mest almindelige svar.

En chatbot kan også "tage imod" din bruger på chatten og spørge "er du kunde i forvejen?", "har du et ordrenummer?" og sådan for at guide brugeren hen til den rigtige person eller afdeling, som kan hjælpe dem videre.

Facebook Messenger stiller en gratis chatbot til rådighed til webshops. Om du skal bruge det, vil jeg lade være op til dig. Men en af fordele er, at du kan lave retargeting mod de brugere, du har chattet med og det kan vise sig yderst effektivt. Den er i skrivende stund forholdsvis simpel og kan kun klare de mest basale forespørgsler. Skal du have noget ordentligt, er du nødt til at kigge på dedikeret chatbot-software.