Ordbog for e-købmænd

Herunder finder du forklaringen på de mest benyttede ord, når du arbejder med e-handel

Åbningsrate er et udtryk for, hvor mange procent, der åbner dine emails
Affiliate marketing er no cure - no pay-markedsføring og oplagt til webshops.
Anbefalelsesmotorer på webshops er blevet voldsomt populære og mere tilgængelige
Attribuering
Brugertest (usability test) er såre simpelt – men guld værd for din webshop
Chargeback-gebyr er e-købmandens skræk. Det er et frustrerende gebyr at komme af med
Dropshipping er en løsning for webshops, hvor de ikke selv har lageret
e-mærket er en nonprofit organisation, der skal sikre forbrugerne ved mærkning af webshops
Email marketing software er det værktøj, du bruger til at sende nyhedsbreve med.
En betalingsgateway er det software, der sørger for at en transaktion på nettet foregår sikkert og korrekt.
En chatbot er en robot, der kan klare den indledende chat for dig.
En responsiv hjemmeside tilpasser designet til brugerens skærm, så det bliver en god oplevelse
En sticky bar kan være meget nyttig at have på din webshop. Læs her, hvad det er
Et heatmap kan være et nyttigt værktøj til at se, hvad der sker på din webshop
Et lagerhotel er et firma, der tager sig af driften af dit lager. På den måde kan du koncentrere dig om virksomhedsdriften
Et opsalgstrin er et ekstra trin lagt ind i dit check ud-flow. Formålet er at lave mere salg
Et produktkatalog er en oversigt over produkterne i din webshop.
Facebook Analytics er Facebook versionen af Google Analytics og kan nogle lidt andre ting
Facebook pixel – hvad er en Facebook pixel og hvad skal den bruges til?
Favicon er det lille ikon, du ser i fanebladet i browseren, når du er inde på en hjemmeside
Filtrering af produkter er en vigtig funktion på webshops, hvis du har mange produkter
Funnel – tragt
Google remarketing gør at du kan vise annoncer til brugere, der har været på din side
Her kan du læse, hvad en exit intent popup er.
Hvad er cache og hvorfor er det vigtigt i en webshop?
Hvad er cart abandonment rate? Og hvad kan du gøre ved det?
Hvad er en indløsningsaftale? Det får du svaret på lige her
Hvad er en landingsside og hvordan skal du bruge den?
Hvad er en ranktracker og hvad kan du bruge den til? Læs om ranktracker i Shoporamas ordbog
Hvad er et feed? Det får du svaret på i vores ordbog her
Hvad er GTIN? Det er en international standard for fysiske produkter.
Hvad er Open Graph data? Det kan du læse om her i Shoporamas ordbog
Hvad er rich snippets? Det kan du læse om her i Shoporamas ordbog
Hvad er SPF (forkortelse for Sender Policy Framework)?
Hvad er transaktionelle mails? Det kan du læse om her i Shoporama ordbogen
Influencer marketing er blevet utroligt populært hvis din målgruppe er på de sociale medier
ITP 2.2 blev introduceret i 2019 og er noget af en bombe i forhold til webanalyse og attribuering
Kampagnesporing er en teknik til at spore, hvor din trafik kommer fra. Og det er skide smart
Konverteringsrate – på engelsk conversion rate er en vigtig måleenhed i din webshop
Linkbuilding er en vigtig del af SEO-arbejdet og kan udføres på forskellige måder
Pixel swapping er en markedsføringsteknik, hvor du kan markedsføre dig mod et nyt segment
Reach er et udtryk fra soial media verdenen. Læs her, hvad reach er
Retargeting er en mulighed indenfor annoncering, hvor du rammer brugere, der har besøgt din hjemmeside
SCA står for Strong Customer Authentication. Her kan du læse hvad det er
SEO er disciplinen at få en hjemmeside højt op i Google og tiltrække relevante brugere
SERP er forkortelsen for search engine result page – altså søgeresultatssiden
Strukturerede data hjælper søgemaskiner med at præsentere din side bedre