Bestil opringning

Udfyld formularen, så ringer vi dig op hurtigst muligt

Nødsituation

Ved akutte situationer eller nedbrud kan du sende en SMS til vores vagttelefon

Vagttelefon (kun SMS)

+45 29 70 15 95

Send en SMS med følgende information:

  • Dit navn og webshop
  • Beskrivelse af problemet
  • Dit telefonnummer for tilbageringning

Bemærk: Denne service er kun til kritiske situationer hvor din webshop er nede eller har alvorlige problemer. For almindelig support, brug venligst vores normale supportkanaler.

Online marketing ordbog

Der er mange nye ord forbundet med online marketing. Her får du en liste af de vigtigste.

Se listen
📖

3PL

3PL dækker som oftest over outsourcing af logistik-opgaver såsom lagerhotel og fragt. Det bliver mere og mere normalt at benytte 3. part til at varetage en del af logistikken for webshops.

📖

Åbningsrate

Som regel taler om åbningsrate i forbindelse med nyhedsbreve eller transaktionelle mails. Læs her, hvad åbningsraten er

📖

Affiliate marketing

Med affiliate marketing har du andre til at markedsføre din webshop (eller service). De sender en masse besøgende ind i din webshop og kun hvis den besøgende køber noget, betaler du for det.

📖

Anbefalelsesmotor

Her kan du læse om, hvad anbefalelsesmotorer er og hvad der findes på markedet i øjeblikket til danske webshops

📖

Ankertekst

Ankertekst er den tekst, der udgør selve linket, når brugeren ser linket i en browser. Her kan du læse om, hvad ankertekst er og hvorfor det er vigtigt.

📖

Attribuering

Der er mange former for attribuering og alle de mange devices, vi løber rundt med i dag, har ikke gjort det nemmere.

📖

Betalingsgateway

Der findes flere betalingsgateways og i Danmark er Quickpay, DIBS og Bambora de mest kendte. Her kan du læse om, hvad et betalingsgateway er og hvad du skal bruge det til

📖

BNPL – Buy Now Pay Later

BNPL står for »Buy Now Pay Later« og er blevet utroligt populært de seneste år. Her kan du læse om hvordan det fungerer.

📖

Brugertest (usability test)

Brugertests er dit stærkeste og billigste våben til at forbedre din webshop. Læs her, hvad brugertests er og hvordan de kan gøre din webshop bedre

📖

Cache

Cache er en teknik til at levere hjemmesider hurtigere. Det er i virkeligheden en ret simpel teknik, men kan gøre underværker for hastigheden på din webshop

📖

Cart abandonment rate

Cart abandonment rate er et udtryk for det antal, der forlader din indkøbskurv uden at gennemføre en ordre. Tallet er skyhøjt og det er helt normalt, men du kan godt selv påvirke det

📖

Chargeback-gebyr

Hvis et kreditkort har været benyttet til svindel på din webshop og et beløb skal føres tilbage, skal du betale et chargeback-gebyr. De mest ærgerlige penge at komme af med

📖

Chatbot

Chatbots var håbløse i starten. Men i dag er de blevet hæderlige og kan godt tage den indledende snak med dine brugere. Læs om chatbots her

📖

Click Through Rate – CTR

Click Through Rate kommer du helt sikkert til at beskæftige dig med, når du arbejder med online markedsføring. Læs her hvad CTR er og hvor det bruges

📖

CLS – Cumulative Layout Shift

CLS står for cumulative layout shift og er en parameter, som Google begyndte at inddrage som en parameter i deres vurdering af din side

📖

CLV (Customer Lifetime Value)

CLV angiver hvor meget en kunde i gennemsnit har af værdi i din webshop. Det er et virkeligt brugbart tal, men der er også mange udfordringer med det

📖

Content gap

Arbejder du med content marketing, så bør du kende til begrebet content gap. Her kan du læse mere om det.

📖

Core Web Vitals

Google har givet din hjemmeside en slags helbredstilstand. De kalder det Core Web Vitals og her kan du læse, hvad det handler om

📖

Dobbelt opt-in

Med dobbelt opt-in skal en bruger, der tilmelder sig dit nyhedsbrev efterfølgende bekræfte det via et link, de får tilsendt ✅ Dét er dobbelt opt-in

📖

Dropshipping

Dropshipipng er genialt. For du kan drive webshop uden at have et lager eller stå for at sende varer. Men der er også udfordringer med det.

📖

E-mærket

E-mærket er en ordning som webshops kan tilmelde sig. Webshoppen vil så blive godkendt af E-mærkets jurister i forsøget på at sikre bedre webshops.

📖

Email marketing software

Email marketing software er det program, du bruger til at sende nyhedsbreve ud med. Det er et vigtigt værktøj for dig som webshop ejere

📖

EPC – Earnings Per Click

Mange affiliate marketers kigger ikke på, hvor meget de tjener per salg, men hvor meget de kan forvente at tjene per klik. Derfor kigger de på parameteren EPC

📖

Exit intent popup

En exit intent popup er en popup, der først dukker op, når din bruger laver noget, der indikerer, han vil forlade din side

📖

Facebook Analytics

Facebook Analytics er ikke rigtigt blevet populært i Danmark endnu, men gemmer på nogle spændende indsigter, som du ikke kan få i Google Analytics

📖

Facebook pixel

Har du en Facebook pixel på din hjemmeside, så kan du senere markedsføre dig til folk, der har været forbi din hjemmeside.

📖

Favicon

Et Favicon er et lille ikon, som du kan tilknytte din hjemmeside. Det bliver vist i browseren og Google eksperimenterer også med at vise det i SERP.

📖

Feed

Et feed er en måde at angive strukturerede oplysninger på. Som regel oplysninger på ting, der opdateres ofte som f.eks. produkter.

📖

Filtrering

Filtrering giver brugeren mulighed for at fjerne nogle af de produkter, som ikke er relevante for brugeren. Bør du overveje at tilføje filtrering på din webshop

📖

Funnel – tragt

Du er nødt til at opsætte en funnel på dit check ud-flow. Det giver dig uvurderlig viden om, hvor det evt. kikser i dit check ud-flow, som er den vigtigste del af din webshop

📖

Google remarketing

Med Google Remarketing kan du annoncere mod folk, der tidligere har besøgt din hjemmeside. Det er ret effektivt og Googles version af Facebooks retargeting.

📖

Google Smart Shopping

Smart Shopping er annoncering på autopilot. Læs her, hvad Google Smart Shopping er og hvorfor det er smart (at bruge)

📖

GTIN

Det er det tal, du kan aflæse ud fra produktets stregkode. I webshop sammenhæng bruges GTIN primært til Google Shopping annoncer.

📖

Heatmap

Heatmaps viser visuelt hvordan dine brugere klikker sig rundt på din webshop og hvordan de klikker sig rundt. Se et eksempel her.

📖

Indløsningsaftale

En indløsningsaftale er en aftale mellem dig og indløseren, som giver dig mulighed for at modtage betalingskort enten online, over telefon/postordre eller i fysisk butik. Det er nødvendigt for at kunne modtage betalingskort i din webshop

📖

Influencer marketing

Influencer marketing er en nyere markedsføringsdiscipliner og er enormt populært i bl.a. fitness- og modebranchen. Læs om influencer marketing her

📖

ITP

ITP er en forkortelse for Intelligent Tracking Prevention og er en løsning, hvor Safari og Firefox automatisk sletter brugerens data.

📖

JSON+LD

JSON+LD er en notationsform, som computere kan læse og forstå. Det bruges bl.a. til strukturerede data

📖

Kampagnesporing

Med kampagnesporing kan du nemlig se præcis hvilket link dine besøgende kommer fra. Det kan være et banner eller et link i en email.

📖

Konverteringsrate

Hvorfor er konverteringsraten vigtig for din webshop? Og hvad kan man gøre for at øge sin konverteringsrate? Her kan du læse det vigtigste om konverteringsraten.

📖

Lagerhotel

Vil du ikke selv pakke dine varer og stå for dig lager, kan et lagerhotel være løsningen. De er specialiseret i lagerstyring og at ekspedere mange ordrer.

📖

landingsside

Landingssider er et begreb du ofte vil høre i online marketing branchen. Her får du beskrivelsen af det er og hvorfor de er guld værd for dig med webshop

📖

Linkbuilding

Linkbuilding handler om at skaffe links til din hjemmeside. Det er sværere end man regner med. Her kan du læse lidt mere om disciplinen linkbuilding

📖

Loss leader

Du kan læse om loss leader i vores ordbog her. I ordbogen finder du mange nyttige udtryk for dig, der driver en webshop. Klik her og lær, hvad en loss leader er

📖

Open Graph data

Hvad er Open Graph og hvordan kan jeg bruge det på min side? Det får du svar på her i Shoporamas ordbog. Klik her og læs, hvad du skal vide om open graph

📖

Opsalgstrin

Opsalgstrinet kan være yderst effektivt til at hæve din gennemsnitlige ordrestørrelse. Læs her hvad et opsalgstrin er.

📖

Paid social

Paid social er markedsføring på de sociale medier, hvor der betales for eksponeringen modsat organiske opslag på sociale medier.

📖

Pixel swapping

Det er en super smart teknik, hvor man får mulighed for at markedsføre sig mod et segment, der normalt ikke kender dig

📖

POAS – Profit on Ad Spend

POAS vinder mere og mere indpas i brugen ved moderne webshops. Læs her hvad POAS er og hvordan det adskiller sig fra ROAS

📖

Produktkatalog

Produktkataloget uploades til Facebook, så du i dine billeder på din Facebookside og Instagramprofil kan tagge dine produkter ligesom du tagger personer på et foto på Facebook

📖

Ranktracker

En ranktracker er et værktøj, der holder øje med dine placeringer. På den måde kan du nemt holde øje med om du mister dine placeringer (eller får nogle bedre).

📖

Reach

Reach betegner din eller et opslags rækkevidde på de sociale medier. Altså hvor mange når du ud til. Når man laver et opslag på de sociale medier, vil man gerne have så lang reach som muligt

📖

Responsiv hjemmeside

Responsivt webdesign henviser til at hjemmesiden tilpasser sig brugerens skærm. Det betyder, at siden ser anderledes ud på en mobil i forhold til en desktop skærm.

📖

Retargeting

Retargeting er blevet en nødvendig del af annoncerings-værktøjskassen for webshops. Klik her og læs om hvordan du kan bruge retargeting.

📖

Rich snippets

Rich snippets kan hjælpe dig med at få flere besøgende fra søgemaskinerne. Har du en webshop har du særligt gode muligheder for at få rich snippets

📖

ROAS

ROAS står for Return on Ad Spend og har tit været en KPI for folk, der har arbejdet med betalt annoncering på nettet

📖

SCA – Strong Customer Authentication

SCA træder i kraft 1. januar 2021 og er et krav fra EU. SCA er øget sikkerhed i forbindelse med online betalinger. Her kan du læse mere om det

📖

SEO

SEO står for search engine optimization og betyder på dansk søgemaskineoptimering. I bund og grund handler det om, at være et af de første resultater i Google, så man får flere relevante besøgende.

📖

SERP – search engine result page

SERP betegner det resultat en bruger får, når de har foretaget en søgning i en søgemaskine. Altså alt hvad de ser med annoncer og organiske resultat

📖

Slide-in

En slide-in er mindre irriterende end en pop-up og mange melder om meget bedre resultater med en slide-in. Her kan du læse, hvad det er.

📖

SPF – Sender Policy Framework

SPF er en metode, der blåstempler de servere, der sender mails ud fra dit domæne, så du har større chance for at dine mails kommer frem

📖

Split test

Split tests er noget af det sjoveste, du kan lave i din online markesføring og konverteringsoptimering. Læs her, hvad en split test er og hvad du kan bruge den til.

📖

Sticky bar

Sticky betyder at sidde fast. Bar er en slags banner, der strækker sig på tværs af din side. Fantastisk til at give dine kunder en vigtig besked

📖

Strukturerede data

Derfor kan det godt bruge lidt tid på at sætte sig ind i mulighederne med strukturerede data.

📖

Suggestive search

Du kender funktionen fra Google, der gætter på, hvad det er du vil søge efter. Det kan hjælpe dine brugere på vej til et bedre søgeresultat

📖

TOF

TOF står for Terminaloperatør-forretningsnummer og hedder på engelsk "Terminal Operator Business Number" omend du nok sjældent vil bruge den engelske betegnelse.

📖

Transaktionelle mails

Transaktionelle mails ryger afsted, når der sker noget specielt. Det kan være, når en kunde lægger en ordre eller når ordren er sendt. Læs om dem her

📖

UGC – User Generated Content

Brugergenereret indhold kan være guld værd for din hjemmeside, men kan være svær at drage nytte af som webshop ejer. Læs om mulighederne her

📖

WMS – Warehouse Management System

Et WMS kan spare dig for ufatteligt megen tid og ydermere ufatteligt mange fejl. Læs her, hvad et WMS er og hvordan det kan hjælpe dig