Facebook pixel – hvad er det?

En Facebook pixel hjælper dig i din markedsføring

Du vil nok høre folk tale om Facebook pixel. Der er nok også nogle, der vil sige "du skal lige have en Facebook pixel på din side". Og det er der en god grund til.

En Facebook pixel er egentligt ikke en pixel, men en stump kode, som du får fra Facebook, hvis du opretter en business konto. Denne lille stump kode indsætter du så på alle sider på din hjemmeside og når en bruger så kommer ind på siden, så vil koden finde ud af, om det er en bruger, som Facebook kender. Hvis det er en bruger, som Facebook kender, vil den registrere at personen er på din side. Den vil også registrere tidspunktet og hvilke sider, din bruger ser. Facebook vil ikke fortælle dig, at nu har en bestemt person besøgt siden med f.eks. robotstøvsugere. Men de vil gemme dem alle i en pulje og så kan du sige "jeg vil godt annoncere mod alle, der indenfor de sidste 180 dage har været forbi siden med robotstøvsugere".

Men det er faktisk smartere end det. For du er jo ikke interesseret i at smide annoncering efter de, der har købt en robotstøvsuger (i hvert fald ikke endnu). Så du kan gå ind og sige "jeg vil godt annoncere til alle, der har set siden med robotstøvsugere indenfor de sidste 180 dage, men ikke har set min ordrekvittering". Så undgår du at spilde annoncekroner mod folk, der allerede er kunder.

Bemærk dog...

Du kan desværre ikke bare sætte en Facebook pixel på din side og begynde at annoncere med det samme. Der skal være et minimum af folk i segmentet, før du kan begynde annonceringen.

Så det er faktisk et fint argument for at få en Facebook pixel på din side allerede i dag, selvom du ikke regner med at du skal annoncere foreløbigt.

Også til Instagram

Det bliver næsten bedre endnu. For Facebook har jo købt Instagram, så du kan også lave tilsvarende annoncer på Instagram (altså til folk, der har været inde på din side). Så selvom du siger "jeg vil ikke annoncere på Facebook", kan det godt tænkes, du kan få brug for at have en Facebook pixel på siden.

Man kan mere end dét

Facebook har mere avancerede sporingsmekanismer. Du kan f.eks. annoncere mod folk, der har lagt et produkt i kurven, mod folk, der har påbegyndt check-ud på din webshop eller har foretaget en søgning. Det hele kræver naturligvis, at du har afviklet disse begivenheder, men det er forholdsvis simpelt at gøre og kan naturligvis gøres på en Shoporama webshop.

Facebook annonceringsmotoren er ret avanceret og uploader du et produktkatalog til Facebook, så kan du vise alle dine produkter i annoncerne. Så har en bruger f.eks. set et en gul kjole fra Tommy Hilfiger, så kan du vise netop denne kjole i denne brugers annoncer. Det er dét man kalder dynamisk remarketing. Det giver dig også mulighed for at tagge produkter i dine opslag på Facebook og Instagram, så brugeren kan klikke sig direkte ind på produktet.

I dag er langt de fleste webshops nødt til at lave en eller anden form for annoncering på sociale medier. Så du kommer næppe udenom en Facebook pixel.