Konverteringsrate

På engelsk Conversion Rate (ofte forkortet CR) og af nogle også kaldet "konverteringsgrad"

Konverteringsraten er et tal, der angiver hvor stor en procentdel af dine besøgende, der køber noget. På engelsk hedder det "conversion rate" og nogle kalder den også konverteringsgrad.

Support-billede
Af Vadskær
mere end 2 uger siden
Ca. 5 minutter

Udover det helt åbenlyse som omsætning og fortjeneste, så er der to parametre, som næsten alle webshop ejere kigger på:

  • Antal besøgende
  • Konverteringsraten

For de to ting i forening udgør muligheden for at øge omsætningen.

Derfor er rigtigt mange webshop ejere interesserede i at følge og forbedre deres konverteringsrate. Her kan du læse om, hvad konverteringsraten er, hvordan du udregner konverteringsraten og også nogle tips til at forbedre den.

Konverteringsraten er et udtryk for andelen af besøgende i din webshop som laver en bestemt handling.

F.eks. vil du rigtigt gerne have, at de køber noget. Men du vil også gerne have, at de tilmelder sig dit nyhedsbrev. Du kan have en konverteringsrate for begge dele.

Lad os antage, at der kommer 100 besøgende ind på din webshop. De 3 køber noget og 11 af dem tilmelder sig dit nyhedsbrev. I det tilfælde, vil man sige, at du har en konverteringsrate for køb på 3% og for tilmeldinger til nyhedsbrevet på 11%.

Når man forklarer konverteringsrate på den måde, så er folk ret meget med på, hvad konverteringsraten er.

Det er ikke kun webshops, der kan måle sin konverteringsrate. Det kan en blog f.eks. også. Her kan en konvertering være en kommentar på en blogpost eller en tilmelding til nyhedsbrevet. For webshops kalder man typisk en tilmelding til nyhedsbrevet for en mikrokonvertering.

I Google Analytics har du mulighed for at sætte ehandelssporing op. Så får du vist din konverteringsrate i Google Analytics. Det bør du gøre, hvis du har en webshop.

Konverteringsrate

Sådan udregner du din konverteringsrate

Du udregner din konverteringsrate ved at tage antal salg divideret med antal besøgende. Det tal skal du så gange med 100 for at gøre det til procent. Lad os taget et eksempel: Har du 930 besøgende og 31 salg på en dag, så har din konverteringsrate den pågældende dag været 31/930 * 100.

Det giver en konverteringsrate på 3,33%.

Konverteringsraten kan ikke stå alene

Har du en skyhøj konvereteringsrate, kan du jo godt juble. Men der er typisk en grund til det, som ikke er så fed. Det kan være, at du har dumpet dine priser, så du ikke tjener noget på dem. Så vil du ofte have en høj konverteringsrate. Det kan også være, at du er meget svær at finde i søgemaskinerne. Så de brugere, der finder dig, kender din shop i forvejen, eller har fundet dig på side 5 i Google (og vil derfor virkeligt gerne handle ved dig). Så en rigtig høj konverteringsrate kan være udtryk for, at du har alt for lave besøgstal. På samme måde skal du huske, at hvis du brænder en masse penge af på noget markedsføring eller får presseomtale, så vil din konverteringsrate også falde drastisk. Men der er jo masser af fordele ved presseomtale, så du skal ikke gå grædende i seng, fordi du en dag har meget lav konverteringsrate og høje besøgstal.

Hvad kan man bruge konverteringsraten til?

Du bør særligt se på din konverteringsrate i forhold til hvor du får dine besøgende fra. F.eks. ser man typisk at besøgende fra søgemaskinerne har en væsentlig højere konverteringsrate end besøgende fra sociale medier. Det er slet ikke altid sådan det forholder sig. Men det er vigtigt for dig, at du ved, hvor godt dine besøgende konvereter baseret på kilden. Konverterer besøgende fra Facebook med 0,5% og besøgende fra Google med 2%, så kan du jo betale væsentligt mere for de besøgende fra Google end dem fra Facebook. Husk også, at det kan være en fordrejet sandhed. Kan jo være, du på Facebook er kommet til at annoncere mod hele verden og din webshop er på dansk. Så vil de besøgende fra Holland naturligvis ikke konvertere særligt godt. Så det kan nemt være, du bare skal "skrue på" din trafikkilde (og ikke nødvendigvis aflive den som markedsføringskanal).

Hvad kan påvirke din konverteringsrate?

Mange ting... noget så simpelt som hvor hurtigt din webshop loader (altså bliver vist). Amazon har målt, at når deres side bliver 100 millisekunder hurtigere, så stiger deres omsætning omkring 1%. Du vil næppe kunne mærke nogen forskel ved 100 millisekunder, men ved 1 sekund kan du sandsynligvis. At øge loadhastigheden på din webshop vil også give dig bedre placeringer i søgemaskinerne og bedre quality score i Google Ads, så det hjælper på flere områder.

Men du kan gøre andet for at forbedre din konvertering – det kan f.eks. være at vise gode anmeldelser af dine produkter eller af din webshop m.m. Disciplinen at forbedre sin konverteringsrate hedder "konverteringsoptimering".

Husk på – at fordobler du din konverteringsrate, så har du også fordoblet din omsætning. Vel at mærke med samme mængde besøgende.

Vi kender online markedsføring i Shoporama

Vi har selv arbejdet med online markedsføring i flere årtier. Vi har som det eneste shopsystem i landet talt flere gange på konferencer som Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Markedsføring, E-commerce manageren, Ehandelsdagen, Web Analytics Wednesday og mange flere steder.

Dette website bruger cookies

Vi benytter cookies til at tilpasse indhold og annoncer, vise sociale mediefunktioner, og analysere vores webtrafik.

Oplysninger om din brug af vores hjemmeside deles også med vores partnere inden for sociale medier, annoncering, og analyse, som kan kombinere dem med andre data fra dine interaktioner med deres tjenester.

Læs mere om vores cookies