Konverteringsrate


Konverteringsraten er et tal, der angiver hvor stor en procentdel af dine besøgende, der køber noget. På engelsk hedder det "conversion rate" og nogle kalder den også konverteringsgrad.


Hvis der kommer 100 ind på din webshop og 3 køber noget, så har du en konverteringsrate på 3%. Når man forklarer konverteringsrate på den måde, så er folk ret meget med på, hvad konverteringsraten er.


Det er ikke kun webshops, der kan måle sin konverteringsrate. Det kan en blog f.eks. også. Her kan en konvertering være en kommentar på en blogpost eller en tilmelding til nyhedsbrevet. For webshops kalder man typisk en tilmelding til nyhedsbrevet for en mikrokonvertering.


I Google Analytics har du mulighed for at sætte ehandelssporing op. Så får du vist din konverteringsrate i Google Analytics. Det bør du gøre, hvis du har en webshop.


Konverteringsraten kan ikke stå alene


Har du en skyhøj konvereteringsrate, kan du jo godt juble. Men der er typisk en grund til det, som ikke er så fed. Det kan være, at du har dumpet dine priser, så du ikke tjener noget på dem. Så vil du ofte have en høj konverteringsrate. Det kan også være, at du er meget svær at finde i søgemaskinerne. Så de brugere, der finder dig, kender din shop i forvejen, eller har fundet dig på side 5 i Google (og vil derfor virkeligt gerne handle ved dig). Så en rigtig høj konverteringsrate kan være udtryk for, at du har alt for lave besøgstal. På samme måde skal du huske, at hvis du brænder en masse penge af på noget markedsføring eller får presseomtale, så vil din konverteringsrate også falde drastisk. Men der er jo masser af fordele ved presseomtale, så du skal ikke gå grædende i seng, fordi du en dag har meget lav konverteringsrate og høje besøgstal.


Hvad kan man bruge konverteringsraten til?


Du bør særligt se på din konverteringsrate i forhold til hvor du får dine besøgende fra. F.eks. ser man typisk at besøgende fra søgemaskinerne har en væsentlig højere konverteringsrate end besøgende fra sociale medier. Det er slet ikke altid sådan det forholder sig. Men det er vigtigt for dig, at du ved, hvor godt dine besøgende konvereter baseret på kilden. Konverterer besøgende fra Facebook med 0,5% og besøgende fra Google med 2%, så kan du jo betale væsentligt mere for de besøgende fra Google end dem fra Facebook. Husk også, at det kan være en fordrejet sandhed. Kan jo være, du på Facebook er kommet til at annoncere mod hele verden og din webshop er på dansk. Så vil de besøgende fra Holland naturligvis ikke konvertere særligt godt. Så det kan nemt være, du bare skal "skrue på" din trafikkilde (og ikke nødvendigvis aflive den som markedsføringskanal).


Hvad kan påvirke din konverteringsrate?


Mange ting... noget så simpelt som hvor hurtigt din webshop loader (altså bliver vist). Amazon har målt, at når deres side bliver 100 millisekunder hurtigere, så stiger deres omsætning omkring 1%. Du vil næppe kunne mærke nogen forskel ved 100 millisekunder, men ved 1 sekund kan du sandsynligvis. At øge loadhastigheden på din webshop vil også give dig bedre placeringer i søgemaskinerne og bedre quality score i Google Ads, så det hjælper på flere områder.


Men du kan gøre andet for at forbedre din konvertering – det kan f.eks. være at vise gode anmeldelser af dine produkter eller af din webshop m.m. Disciplinen at forbedre sin konverteringsrate hedder "konverteringsoptimering".


Husk på – at fordobler du din konverteringsrate, så har du også fordoblet din omsætning. Vel at mærke med samme mængde besøgende.



Læs mere om:

Copyright 2024 Shoporama

Dette website bruger cookies

Vi benytter cookies til at tilpasse indhold og annoncer, vise sociale mediefunktioner, og analysere vores webtrafik.

Oplysninger om din brug af vores hjemmeside deles også med vores partnere inden for sociale medier, annoncering, og analyse, som kan kombinere dem med andre data fra dine interaktioner med deres tjenester.

Læs mere om vores cookies