Når en bruger har lavet en søgning i en søgemaskine, får personen en side med resultater og annoncer. Det kaldes SERP
Arbejder du med markedsføring i søgemaskinerne, så markedsfører du dig i SERP. Ordet i sig selv er ikke synderligt spændende, men du vil ofte høre folk, der arbejder med SEO, at de taler om ændringer i SERP. En ændring kan være, at der er "kommet stjerner på produkter i SERP" eller "der er nu en ekstra annonce i SERP" eller "der er kommet favicon på resultaterne i SERP". Det er typiske nyheder i SEO-verdenen og ting, som SEO-konsulenter taler om.
Du kan med rette spørger "hvorfor taler de om dét – det er ikke noget, de kan gøre noget ved?".
Men det kan de. De har netop fokus på det, fordi de kan opnå større synlighed med f.eks. at bruge strukturerede data, så de måske får stjerner med ud i søgeresultatet ved netop deres snippet.
Det kan også være, der er mulighed for at benytte bestemte tegn i deres title og meta beskrivelse og disse tegn giver øget synlighed.
Arbejder man med SEO eller SEM, vil man altid prøve at benytte de muligheder man har for at få mere opmærksomhed i søgeresultaterne. Er man first mover på nogle af disse nye tiltag, kan man opnå en højere CTR og dermed på sigt opnå bedre placeringer i søgemaskinerne.
Så ganske kort er SERP betegnelsen for hele resultat-siden inkl. Google Shopping, Google Ads, videoer og hvad der ellers bliver vist ude i SERP.
Vi har selv arbejdet med online markedsføring i flere årtier. Vi har som det eneste shopsystem i landet talt flere gange på konferencer som Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Markedsføring, E-commerce manageren, Ehandelsdagen, Web Analytics Wednesday og mange flere steder.