Strukturede data

Strukturerede data hjælper bl.a. søgemaskiner med at finde ud af, hvad der er hvad på din hjemmeside. Læs her, hvad strukturerede data er

Support-billede
Af Vadskær
mere end 2 uger siden
Ca. 2 minutter

Din hjemmeside indeholder en masse information. Den information er typisk data om noget. Hvis du afholder en koncert, kan der være data om koncerter. Det kan være:

  • Adressen, den bliver holdt
  • Dato, hvor den bliver afholdt
  • Kunstneren
  • En pris

Har du derimod en opskrift, så vil den måske indeholde oplysninger om:

  • Ingredienser
  • Hvilken rækkefølge de skal blandes
  • Den tid, det tager at lave retten
  • Kalorieindhold

Og har du en webshop vil den typisk indeholde oplysninger om:

  • Om produktet er på lager
  • Et billede af produktet
  • En pris på produktet
  • Et brand på produktet
  • Og meget, meget mere

Det her er alt sammen data, som man som menneske godt kan gennemskue, når man læser hjemmesiden (hvis det da er præsenteret nogenlunde ordentligt).

Men der kommer også robotter forbi din hjemmeside. Den vigtigste robot er jo nok Googles robot, GoogleBot.

Den kan godt have vanskeligt ved at vide, om noget er på lager, hvad der er prisen på et produkt og hvad der er brandet. Derfor har man vedtaget, at hvis man angiver oplysningerne i et bestemt format (altså hvis man sætter struktur på sine data), så ved Google (og andre produkter), hvad der er prisen, lagerstatus, brand m.m.

Og netop dét kalder man for strukturerede data.

Hvilke former for strukturerede data findes der?

Uendeligt mange. Der har gennem tiden været mange forskellige former for strukturer, men den mest brugte i dag er dén, der bliver kaldt Schema.org (som både Google, Bing og Yahoo har erklæret sig villige til at følge).

Her kan du se en liste over de datatyper, som de har identificeret og lavet Schema-regler for. F.eks. kan du se mulighederne og kravene til et produkts strukturede data her.

Hvordan tester man sine strukturede data?

Google har lavet et udmærket værktøj til at teste sine strukturerede data. Det finder du her.

Vi kender online markedsføring i Shoporama

Vi har selv arbejdet med online markedsføring i flere årtier. Vi har som det eneste shopsystem i landet talt flere gange på konferencer som Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Markedsføring, E-commerce manageren, Ehandelsdagen, Web Analytics Wednesday og mange flere steder.

Dette website bruger cookies

Vi benytter cookies til at tilpasse indhold og annoncer, vise sociale mediefunktioner, og analysere vores webtrafik.

Oplysninger om din brug af vores hjemmeside deles også med vores partnere inden for sociale medier, annoncering, og analyse, som kan kombinere dem med andre data fra dine interaktioner med deres tjenester.

Læs mere om vores cookies