Suggestive search


Suggestive search har mange navne. Det kaldes også "autocomplete search" og "autocomplete suggestions". Her kan du læse, hvad det er, og hvilke fordele der er ved at bruge suggestive search på din hjemmeside.


I "gamle dage" (altså på nettet), så var en søgefunktion et tomt input felt, man kunne skrive sit søgeord / søgefrase i. Når man havde skrevet sit søgeord, klikkede man "søg" og så skulle søgefunktionen ellers se, om den kunne finde noget, der matchede.


Men så kom funktionen suggestive search. Frit oversat betyder det "foreslået søgning" – altså søgemaskinen foreslog søgefraser, du kunne søge på. Det betød, at folk, der var i tvivl om stavemåde eller navn, ville blive hjulpet på vej til at ramme det rigtige og langt de fleste mennesker ser det som en fordel, da algoritmen efterhånden er så god, at den hjælper dig rigtigt godt på vej.


Suggestive search kan kigge på flere ting. Dels hvad brugere har søgt på tidligere, men som regel i en webshop vil søgefunktionen kigge på, hvilke produkter evt. kategorier, der matcher den søgestreng, som brugeren har indtastet.


Ofte indtaster brugeren i en webshop en søgning bestående af et brand og en kategori som feks. "Adidas hoodie" eller "Adidas shorts". Allerede når brugeren har indtastet "Adi", så ved selv den mest simple søgemaskine, at vi er ude i noget med "Adidas" og den kan så begynde at foreslå de mest søgte kategorier samt mest populære produkter.


Hvis brugeren fuldfører "Adidas" og fortsætter med et "s", så ved søgefunktionen godt, der ikke er tale om "Adidas hoodies", men måske "Adidas sneakers" eller "Adidas shorts".




Fordelen ved suggestive search


Der er næsten kun godt at sige om suggestive search. Brugere, der har vanskeligt ved at stave eller blot har vanskeligt ved at stave f.eks. brandet, hvilket mange har, vil blive hjulpet til den rette stavemåde og forhåbentligt det rette produkt.


Der udover synes mange, det er en stor hjælp og søgningen foregår nemmere.


Den eneste forudsætning er, at søgeresultaterne ikke må komme for langsomt. Dvs. at både din webserver og brugerens internetforbindelse skal være rimelig hurtig. Heldigvis er både mobile hastigheder og webservere rimeligt hurtigt i dag. Så ganske kort er der intet til hinder for, at du bruger suggestive search på din webshop i dag.

Læs mere om:

Copyright 2024 Shoporama

Dette website bruger cookies

Vi benytter cookies til at tilpasse indhold og annoncer, vise sociale mediefunktioner, og analysere vores webtrafik.

Oplysninger om din brug af vores hjemmeside deles også med vores partnere inden for sociale medier, annoncering, og analyse, som kan kombinere dem med andre data fra dine interaktioner med deres tjenester.

Læs mere om vores cookies