Loss leader


Tror ikke rigtigt vi har et dansk ord for "loss leader", men ikke desto mindre bliver det meget brugt alligevel.


En loss leader er en vare, som man sælger med tab udelukkende med det formål at få kunder i butikken. Naturligvis med håb om, at kunderne så køber noget mere enten i samme omgang eller senere.


Den mest kendte blandt loss leaders i Danmark er nok mælk. Næsten alle danskere skal bruge mælk og derfor solgte supermarkederne i mange år mælk under deres kostpris. Mælken var så placeret bagerst i butikken, så man skulle igennem hele butikken for at få fingre i den – og så kunne man jo lige så godt købe resten af dagligvarerne også.


Så ganske simpelt forklaret, så er en "loss leader" et produkt, du som købmand, mister penge på, men som skal lokke folk ind i butikken for at købe noget andet.


Du ser det et hav af steder - teleselskaberne, der solgte mobiltelefoner for få 100,- kroner (ja sågar 1,- krone). Der var bare det krav, du skulle være kunde ved dem 6 eller 12 måneder. De vidste dog godt, at langt størstedelen af kunderne blev i længere tid end 6 eller 12 måneder og dermed var udgiften til mobiltelefonen tjent hjem flere gange. Kunsten her var blot, at teleselskabet skulle kende deres CLV. Vidste de præcis hvor længe en kunde forblev kunde, så kunne de sælge telefonen til 1,- og stadig tjene penge på den lange bane.


Du kan også sagtens have loss leader produkter i din webshop. Mange vil måske købe noget mere for at opnå "gratis fragt" og andre kunder, vil du kun sælge din loss leader til i første omgang, men måske have held til at sælge til dem igen senere via email markedsføring.


Der er også mindre webshops, der har loss leaders udelukkende for at opnå et minimum antal pakker hver dag, så de kan opretholde en lukrativ fragtaftale ved deres fragtselskab. Så her handler det ikke om at generere mere omsætning, men at holde andre udgifter nede.

Læs mere om:

Copyright 2022 Shoporama