Rich snippets


Når nogen søger på et produkt i en søgemaskine, vil den vise nogle annoncer og så dét, vi kalder "organiske resultater". Det er de reelle søgeresultater.


Disse søgeresultater bliver vist med en titel, beskrivelse og URL. Denne lille "beskrivelse" af resultatet bliver betegnet "snippet". Dem er der som regel 9-10 af på forsiden af Google eller hvilken søgemaskine, du bruger.


Men ind imellem er der mere end bare titel, beskrivelse og URL. Der kan f.eks. være:



  • Stjerner fra anmeldelser

  • Lagerstatus

  • Pris


Hvis en snippet, har flere oplysninger med end standard, så betegner man det Rich snippet.


Rich snippets giver øget synlighed i søgeresultaterne og øger dine chancer for at få klikket fra den søgende bruger. Så der er al mulig grund til at prøve at få dem. Når du får øget synlighed vil du som regel også få flere klik (man siger din CTR stiger). Når Google opdager at flere klikker på dit resultat, vil de konkludere "det er nok et bedre resultat" og så stiger du langsomt i søgeresultaterne.


Hvordan får man rich snippets?


Vil du gerne have dine snippets beriget med oplysninger, er du som regel nødt til at fortælle søgemaskinerne noget om dit produkt. Du har jo fortalt brugerne om pris, lagerstatus m.m., men disse data står vidt forskellige steder fra den ene webshop til den anden. Så for at Google kan aflæse de data, bruger man noget, der hedder strukturerede data. Her sætter man oplysningerne i system, så søgemaskiner og andre bots kan læse dem.


Det er dog ingen garanti for, at du får rich snippets. Men du kan næsten være sikker på, at du ikke får dem, hvis du ikke har strukturerede data på.


På Shoporama er det naturligvis muligt at implementere alle former for strukturerede data. Det er nemlig ikke nødvendigvis kun produkter, du skal markere op. Du kan også markere dit januarudsalg og Black Friday op som "begivenheder". Ikke noget, der giver voldsomt meget, men det hele tæller.

Læs mere om:

Copyright 2021 Shoporama