CLS står for "Cumulative Layout Shift" – men hvad er det og hvorfor er det aktuelt?
I 2020 begyndte folk at få en besked i deres Google Search Console. Her stod, at der er udfordringer med CLS på deres side. Så derfor spurgte flere og flere »Hvad er CLS?«.
Ganske kort så handler CLS om, at en side "hopper". Du har nok prøvet det. Du loader en side fra en avis. Du klikker på den øverste artikel, men idet du klikker, så bliver der placeret en bannerannonce lige over artiklen. Det betyder, at artiklen bliver skubbet ned og dit klik egentligt lander på bannerannoncen. Det giver en dårlig oplevelse for dig. Og egentligt også for annoncøren, da han jo reelt kun vil have besøgende, der er interesserede i at klikke på hans annonce. Så i bund og grund: En dårlig oplevelse.
Den slags oplevelser ønsker Google ikke at sende dig videre til. Derfor har de meddelt at CLS bliver en parameter i deres algoritme fra 2021 og hvis de opdager, at din side "hopper og danser" i takt med at den loader, så vil de advare dig om det i Google Search Console.
Derfor vil du opleve, at du kan få en advarsel om CLS i Google Search Console.
Du kan læse meget mere om CLS her.
We've been working with online marketing ourselves for decades. As the only shop system in the country, we have spoken multiple times at conferences such as Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Marketing, E-commerce Manager, Ecommerce Day, Web Analytics Wednesday and many more.