Her kan du læse om, hvorfor brugergenereret indhold er så eftertragtet
I artiklen her, kan du læse om:
Har du en webshop, vil du vide, at det er enormt tidskrævende at lave indhold. Det er tidskrævende at generere tekster, men det er endnu mere tidskrævende at tage gode fotos og lave gode videoer. Skal man have professionelle til det, så er det dyrt. Så det er enten tidskrævende eller dyrt.
Den åbenlyse fordel ved brugergenereret indhold er selvsagt at nogle andre bruger tiden på at lave dit indhold. Men der er også en anden fordel – rigtigt mange brugere er bedre til at fotografere og lave video med dine produkter i fokus. Derfor får du til tider endnu bedre indhold ved at dine brugere genererer det.
Der er mange forskellige typer af UGC.
Den helt åbenlyse form for brugergenereret indhold, er jo kommentarer. Hvis du kigger på en blog som Valdemarsro, så vil du opdage, at der er rigtigt mange kommentarer på hendes blogindlæg. Det er ikke usædvanligt at halvdelen eller 2/3 af teksten på en side er genereret af brugerne. Hvis hun f.eks. skriver en opskrift om chili con carne, så bidrager brugerne med alverdens kommentarer såsom "jeg kommer tit lidt lakrids i" eller "jeg kommer koriander over". Det betyder, at når en bruger søger på "chili con carne med lakrids" på Google, så er Valdemarsros opskrift en kandidat. Alt sammen indhold produceret af brugerne.
Men flere og flere er også begyndt at få influencere til at lave indholdet. Altså ikke nok med at influencerne laver en del af markedsføringen, de overdrager også retten til at bruge billederne til webshoppen. Mange af dem er virkeligt dygtige fotografer, så webshoppen kan forholdsvis billigt få rigtigt godt billedmateriale.
Hvordan kommer man i gang med at få brugerne til at lave UGC?
Umiddelbart er det yderst sjældent, at brugerne selv henvender sig og siger "I kan bare brugt mit indhold". Så der skal stærkere sager i spil.
De store influencere har helt standardiserede kontrakter og faste priser for hvad UGC og mentions koster. Fordelen ved de store influencere er, at man ofte får virkeligt godt indhold ud af det – de er som regel virkeligt dygtige til at fotografere og filme. Der ud over får man ofte sit indhold ud til mange brugere.
Men mindre kan også gøre det. Man kan jo tilbyde folk en rabatkode, hvis man må bruge deres indhold enten i sin annoncering eller direkte på hjemmesiden / webshoppen.
Der er også webshops, der har kontaktet folk, der har skrevet en anmeldelse af produktet og meddelt dem, at de som tak for anmeldelsen får prisen for produktet refunderet. Herefter har webshoppen slået op på deres sociale medier, at "Tak for anmeldelsen Tobias. Vi refunderer hele beløbet, fordi du gad anmelde produktet". Hvis man gør det et par gange, så bliver ens følgere opmærksomme på det og bliver mere flittige med at anmelde.
De mest oplagte eksempler er foto og video. Sandsynligvis fordi UGC er blevet mest promoveret af influencer bureauer og det er én af deres vigtigste varer på hylden. Men en anden meget overset form for UGC er produktanmeldelser, testimonials og kommentarer på blogposts. De egner sig ikke i samme omfang til at benytte i markedsføringen. Men de er jo enormt attraktive i forhold til SEO.
De fleste, der interesserer sig for UGC gør det, fordi de ønsker at bruge det i markedsføringen. Og ofte på visuelle kanaler som Instagram og TikTok. Her handler det om, at man får brugere eller influencere til at benytte ens produkt, omtale det og lave både videomateriale og billedmateriale. Der er mange fordele ved at benytte UGC i sin markedsføring. Her er et par af dem:
Vi har selv arbejdet med online markedsføring i flere årtier. Vi har som det eneste shopsystem i landet talt flere gange på konferencer som Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Markedsføring, E-commerce manageren, Ehandelsdagen, Web Analytics Wednesday og mange flere steder.