SEO er disciplinen at få en hjemmeside højt op i Google og tiltrække relevante brugere

SEO står for søgemaskineoptimering. I bund og grund handler det om alle søgemaskiner, men i Danmark er det reelt kun Google, der fokuseres på

Omkring årtusindskiftet begyndte danskerne at bruge Google. Inden da var det Jubii og Altavista, danskerne brugte, men de fandt hurtigt ud af, at Google leverede et bedre resultat, når de skulle bruge noget. Og hurtigt blev Google danskernes foretrukne søgemaskine.

Allerede omkring år 2000 var de første danskere også i gang med at kigge på SEO. En af de første danskere, der eksperimenterede med det og lærte fra udlandet var Thomas Rosenstand, der er forfatter til bogen SEO-LEX, der er den mest grundige danske lærebog indenfor søgemaskineoptimering.

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering består af flere dele. Grundlæggende handler det om:

  • Søgeordsanalyse
  • On-page SEO
  • Off-page SEO

Søgeordsanalysen

Søgeordsanalysen går ud på at identificere de ord, som dine brugere søger efter og som samtidigt giver meningsfulde besøgende (altså besøgende, der kan konvertere).

Det giver ikke mening at ligge nr. 1 i Google på et ord, hvis der ikke er nogen volumen (altså hvis folk ikke søger efter det). Et klassisk SEO-eksempel er, at danskere, der skal have en ny vandhane vil google efter "vandhane" og ikke "armatur". Så hvis du som VVS-firma sidder og vil sælge armaturer og i daglig tale kalder det "armaturer", så er det ikke nødvendigvis en fordel for dig, at ligge nr. 1 på "armatur". Sandsynligvis vil du få flere købelystne besøgende ved at ligge nr. 1 på "vandhane".

Der er masser af eksempler på webshops, der har taget fejl af deres søgeord igennem tiden og har opnået mange flere besøgende ved at vælge de rigtige søgeord og varianter af søgeordene.

Vil du vide mere om søgeordsanalyse, kan du downloade en e-bog om emnet her.

On-page SEO

On-page SEO betyder "den del af arbejdet, der foregår på din side". Det involverer tekniske ting som at:

  • Din side skal være responsiv
  • Din side skal have SSL
  • Din side skal loade hurtigt
  • Din HTML skal være korrekt og semantisk korrekt
  • Du skal have strukturerede data på din side

Men det involverer også ikke-tekniske ting som:

  • Du skal skrive en god title og meta description, som folk vil klikke på
  • Du skal skrive unikke gode beskrivelser på din side
  • Du skal sørge for at skrive ord, som Google kan læse. Skriver du f.eks. "Vi sælger vinter- og sommerdæk", så ved Google ikke, at siden også handler om "vinterdæk"
  • Dit primære søgeord/søgefrase skal indgå bestemte steder på din side

En god on-page SEO er fundamentet for hele dit SEO arbejde. Uden fundamentet på plads, giver det ikke mening at du kaster penge og energi efter off-page SEO.

Off-page SEO

Off-page SEO er den del af arbejdet, der foregår væk fra din egen side (det vil sige på andres sider). I grove træk er det bare links fra andres sider ind til din.

Det er både et sjovt og svært arbejde og når dit onpage arbejde er på plads, så er det disse links, der rykker dig fremad i søgeresultaterne.

Hvorfor er SEO vigtigt?

For mange webshops er SEO det sted, hvor de kan samle kunderne op, når de begynder kunderejsen. Rigtigt ofte googler man det produkt, man vil have eller det problem, man har. Leder man efter et bestemt kamera, vil man ofte google kameraet mærke og model og vælger som regel resultater fra side 1. I de tilfælde hvor brugeren har et erkendt behov, så er søgemaskineoptimering et virkeligt godt sted at sætte ind som webshop.

Har brugeren et ikke-erkendt behov, så hjælper søgemaskineoptimering sjældent. Det kan være produkter, som brugeren ikke ved, de har brug for. Det kunne være tandblegning eller shapewear. Brugerne ved måske ikke engang, at produktet findes og derfor vil de ikke google det.