Split test

Split test kaldes også A/B test og dækker også over såkaldt multivariant-test. Her kan du læse, hvad det er og hvad du skal bruge det til.

Support-billede
By Vadskær
more than 2 weeks ago
Approx. {eight} minutes

Forestil dig, at du har en webshop. Din konverteringsrate er 3% (dvs. at tre ud af 100 besøgende på din webshop bliver kunder). Den vil du gerne hæve til 4%, for så tjener du 33% mere på den samme mængde trafik. Men det er jo nemmere sagt end gjort.

For at hæve konverteringsraten kigger du på din shop med kritiske øjne og tænker "hvad holder mine brugere tilbage fra at købe noget?". Du finder ud af, at mange bekymrer sig over leveringstiden. Så det vil du gerne gøre tydeligere. Derfor skriver du "Dag til dag levering" lige under "læg i kurv"-knappen.

Og din konverteringsrate stiger. Fantastisk.

Men du ved reelt ikke, om det skyldes, at du har tilføjet teksten "Dag til dag levering". Det kan skyldes mange ting – f.eks. at du i samme periode kører udsalg. Så lige nu er din konvertering steget og du er glad, men du ved ikke, om det var din ændring, der gjorde det.

Og netop dét, kan du bruge split-test til.

En split-test vil nemlig vise din oprindelige Læg i kurv-knap til halvdelen af brugerne og den nye Læg i kurv-knap til den anden halvdel. Værktøjet vil så også registrere, hvem af dem, der ender med at købe noget. På den måde, vil du få vished om, hvorvidt din nye tilføjelse havde den ønskede effekt eller ej. Lad os tage et eksempel, hvor du itererer den.

1. januar er din konverteringsrate 3%. Fra januar til marts kører du split test, hvor du split-tester din oprindelige knap med den nye knap. Det viser sig, at den nye knap har en konverteringsrate på 3,3% imod den nye på 3%. Så du implementerer selvfølgelig den nye knap på alle dine sider, og du har nu en konverteringsrate på 3,3% (altså en 10% stigning i konverteringen).

Du observerer så, at mange går i stå i dit check ud-flow. Så du starter en split-test dér, hvor du skærer kraftigt ned på antallet af formularer. Den test kører fra april til juni og da den er slut, kan du konstatere, at de, der så det nye check ud-flow, har en konverteringsrate på 3,5%. Nu implementerer du så den og kan nyde godt af en konverteringsrate på 3,5%.

Og sådan kan du blive ved og ved og ved. Mange store shops har altid mindst én split-test kørende og langsomt forbedrer de deres konverteringsrate.

Tallene bag en split-test

For at være på den sikre side, så skal man jo have et værktøj til at registrere tallene for en split-test. Værktøjet skal registrere:

  • Hvor mange har set hhv. version A og version B
  • Hvor mange, der har set version A, er konverteret
  • Hvor menge, der har set version B, er konverteret

Og når man kender de tal, så er resten matematik. Her under ser du et eksempel.

Eksempel på split test data
Version A Version B
Antal besøgende 2300 2370
Antal konverteringer 54 58
Konverteringsrate 2,34% 2,44%

Som udgangspunkt vil du måske sige "Version B er bedst". Men forbedringen er så marginal, at man vil sige, at testen ikke er valid. Der er simpelthen ikke statistisk belæg for at sige, at version B er bedre end version A. Når forskellen er så lille, så kan det bero på en tilfældighed. Man vil sige at testen er inkonklusiv, og det sker desværre ofte.

Når det sker, er der ikke andet for end at notere ned, at testen er kørt, og det havde ingen mærkbar indvirkning. Videre til næste test.

Hvornår kan man stole på en split-test?

De fleste har en tommelfingerregel, der siger at konfidensintervallet skal være 95%. Det betyder, at man har godt 95% sandsynlighed for, at den forbedrede version vil konvertere bedre end den anden version.

Når du har de tal, du skal bruge, kan du bruge dette værktøj eller til at udregne intervalkonfidensen med. Så slipper du selv for den langhårede matematik.


Hvad kan man split-teste?

Jamen næsten alt. Her er nogle af de oplagte ting at split-teste på din webshop.

  • Designet (læg i kurv-knappen (størrelse, ordlyd, farve, placering), USP'er, opbygning i check ud flowet)
  • Dine Facebook annoncer (billeder, ordlyd)
  • Teksten på dine Google Ads
  • Nyhedsbreve (emnelinjen, indholdet, ordlyden)
  • Rabatkoder, du sender med ordrer (giver 10% rabat flere ordrer end 50,- i rabat)
  • Pop-ups / slide-ins – får du flere tilmeldinger til nyhedsbrevet ved at vise en hundehvalp frem for en kattekilling?

Listen er uendelig. Der er masser, der kan split-testes og hele tiden forbedrer du din webshop.

Bemærk dog, at split tests på emails er lidt specielle. For det er sjældent man sender det samme nyhedsbrev flere gange. Så hvis du eksempelvis har 50.000 på dit nyhedsbrev, så kan du split teste to emnelinjer og sende til de første 20.000 modtagere. Du finder så ud af, at emnelinje B var den bedste, så den sender du ud til de sidste 30.000 modtagere på dit nyhedsbrev. Og så slutter den fest lige som, da du ikke kan bruge emnelinjen igen til næste nyhedsbrev. Men du kan jo bruge din erfaring fra den til næste gang du skriver nyhedsbrev.

Værktøjer til split test

De fleste annonceringsværktøjer i dag har indbygget split-test. Det er både Google Ads og Facebooks annonceadministrator.

De fleste email marketing værktøjer har også indbygget split-test til både emnelinje og indhold.

Den største udfordring er at split-teste på din hjemmeside og her er Google Optimize nok det mest populære valg, da det er gratis og rimeligt nemt at sætte op.

We know online marketing in Shoporama

We've been working with online marketing ourselves for decades. As the only shop system in the country, we have spoken multiple times at conferences such as Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Marketing, E-commerce Manager, Ecommerce Day, Web Analytics Wednesday and many more.

This website uses cookies.

We use cookies to personalize content and ads, provide social media features, and analyze our web traffic.

Information about your use of our website is also shared with our partners within social media, advertising, and analysis, who may combine them with other data from your interactions with their services.

Read more about our cookies