Filtre på en webshop kan øge brugervenligheden markant. Her kan du læse om, hvad filtrering er, og hvad du kan gøre for at forbedre din filtrering
Der er rigtigt mange i online branchen, der blander "filtrering" og "sortering" sammen. Ganske kort handler det om at sortering indeholder alle produkterne, men ændrer rækkefølgen. F.eks. kan den sortere det efter farve, pris, popularitet m.m. Filtrering derimod skjuler nogle af produkterne. F.eks. kan man filtrere produkterne, så man kun ser de grønne produkter eller kun ser produkter under 500,-. Det er forskellen på filtrering og sortering.
Filtre er som regel lavet som checkbokse på en webshop. Ind imellem ser man også en slider, hvor man kan filtrere produkterne. Den bruges typisk, når der er tale om filtrering på pris.
Den største faldgrube ved filtrering er risikoen for duplicate content. Det er dog en faldgrube, som de fleste shopsystemer har fået styr på, men du bør være opmærksom på den. Det opstår, når filtreringen foregår med parametre i URL'en. F.eks. kan du have en URL, der hedder dinwebshop.dk/alle-produkter og man så får en ny URL, der f.eks. hedder dinwebshop.dk/alle-produkter?filter=colour&show=green. Nu har man et nyt indhold i form af produkter, men title, description, overskrift og teksterne er de samme. Google vil tænke "det er jo næsten identisk som dinwebshop.dk/alle-produkter" og dermed risikerer du, at blive ramt af duplicate content og blive straffet. Der er to løsninger, hvis din filtrering foregår på den måde:
På den måde kan du have din filtrering med parametre i URL'en og ikke blive straffet af Google.
Den anden faldgrube ved filtrering er at få det til at virke optimalt og løsningen er derfor lidt mere "fluffy".
Først og fremmest skal du huske at teste din filtrering på din mobiltelefon. Det er en vanskelig opgave både at få filtreringen til at virke og vise hvilke filtre, der er valgt, samtidigt med man viser de valgte produkter. Så sørg for at brugerteste dine kategorisider på mobiltelefoner og se, hvordan brugerne anvender dine filtre.
Filtre kan sagtens forbedres. Det kan godt være, du synes brugeren skal have muligheden for at filtrere på 18 forskellige farver, men i realiteten kan det være, de kun filtrerer på fire farver (eller slet ingen). Hvis et filter ikke bruges af dine brugere, så bør du fjerne det.
Derfor er det vigtigt, at du har tracking på dine filtre, så du kan følge med i, hvordan brugerne bruger dine filtre. En faldgrube her kan være, at du kun viser et udvalg af filtrene til folk med mobil. Har du f.eks. filtre på størrelse og mærke, men kun viser filteret med størrelse til brugere på mobile enheder, så kan det se ud som om, at størrelses-filteret bliver brugt meget oftere end det med mærker, når du kigger i din Google Analytics. Sørg derfor for at segmentere brugerene på deres enhed, når du kigger på anvendelsen af filtre.
Som nævnt ovenfor er tracking af dine filtre vigtig. Har du f.eks. en børnetøjswebshop, hvor du har fokuseret på børn i alderen 0-3 år, så vil du også have tendens til at købe ind efter dette og have mest tøj i den aldersgruppe. Men hvis dine brugere i virkeligeheden har børn i alle aldre og sorterer mest efter f.eks. "over 10 år", så kan du eksperimentere med at finde mere tøj i aldersgruppen over 10 år.
På samme måde kan du få noget ud af at kigge på, hvilket prisleje og evt. hvilke produktkategorier brugeren filtrerer søgeresultaterne efter. Man må antage, at det er de varer, som dine brugere er interesseret i.
Vi anbefaler at du benytter Google Analytics' eventtracking til at tracke, hvordan dine brugere benytter filtrene.
Her kan du se, hvordan det kan se ud i Analytics.
ga('send', 'event', 'filtrering', 'alder', '0-1 aar');
Herefter kan du aflæse tallene under menupunktet Adfærd i Google Analytics.
We've been working with online marketing ourselves for decades. As the only shop system in the country, we have spoken multiple times at conferences such as Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Marketing, E-commerce Manager, Ecommerce Day, Web Analytics Wednesday and many more.