Arbejder du seriøst med SEO, så er det en god idé at monitere dine placeringer i søgemaskinerne. Til det kan du bruge en ranktracker. Her kan du læse om, hvad ranktrackers kan og hvad du kan bruge dem til.
Når du starter på dit SEO arbejde, laver du en søgeordsanalyse, så du har en idé om, hvilke ord du gerne vil ranke på. Er det et site med nogle år på bagen, så vil man typisk lige kontrollere, hvordan man ligger i søgeresultaterne. Finder du ud af, at du ligger nr. 14 og så laver noget arbejde, så vil det være nærliggende at kontrollere igen om 14 dage for at se, om det går fremad, står stille eller måske går den forkerte vej.
Den strategi går fint, hvis man har 5-10 søgeord, men er man over 10 søgeord, så er det en lang manuel proces at gå igennem. Noget de fleste vil gå død i. Derfor blev ranktrackers opfundet. En ranktracker gør arbejdet for dig. Ud over at den hver dag søger på dine søgeord, så kan du også få nogle af dem til at foretage søgningen som var det fra en mobil og endda fra andre lande. Altså vil du gerne ranke på noget i Sverige eller Holland, så kan ranktrackeren simpelthen emulere søgningen, så den måler din placering på hhv. den svenske og hollandske version af Google.
Ud over at holde øje med dine placeringer, kan nogle ranktrackers også sørge for at holde øje med dine konkurrenters placeringer. De kan også give dig besked, hvis du falder eller stiger drastisk.
I Danmark er der faktisk udviklet tre forskellige ranktrackers. Det er
Alle tre har fordele og ulemper, så umiddelbart er det værd at afprøve dem alle og se, hvad du bedst kan lide.
Morningscore er mere et helt SEO værktøj, der har indbyggede opgaver og konkrete forslag, der kan hjælpe dig med dit SEO. De to andre er mere rendyrkede ranktrackers.
Arbejder du ikke aktivt med SEO, kan det være du vil spare udgiften til en ranktracker. Hvis det er tilfældet, kan du overveje Google Search Console. Den er ikke lige så god som en ranktracker, da du ikke på samme måde kan få historik over søgeordet og den kun tracker de søgeord, som du rent faktisk ranker på (ikke dem, du ønsker at ranke på). Til gengæld får du vist antal eksponeringer og din CTR for hvert søgeord og det har bestemt også sin værdi. Så vil du spare ranktrackeren, kan du holde lidt øje i Google Search Console.
We've been working with online marketing ourselves for decades. As the only shop system in the country, we have spoken multiple times at conferences such as Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Marketing, E-commerce Manager, Ecommerce Day, Web Analytics Wednesday and many more.