Strukturerede data hjælper bl.a. søgemaskiner med at finde ud af, hvad der er hvad på din hjemmeside. Læs her, hvad strukturerede data er
Din hjemmeside indeholder en masse information. Den information er typisk data om noget. Hvis du afholder en koncert, kan der være data om koncerter. Det kan være:
Har du derimod en opskrift, så vil den måske indeholde oplysninger om:
Og har du en webshop vil den typisk indeholde oplysninger om:
Det her er alt sammen data, som man som menneske godt kan gennemskue, når man læser hjemmesiden (hvis det da er præsenteret nogenlunde ordentligt).
Men der kommer også robotter forbi din hjemmeside. Den vigtigste robot er jo nok Googles robot, GoogleBot.
Den kan godt have vanskeligt ved at vide, om noget er på lager, hvad der er prisen på et produkt og hvad der er brandet. Derfor har man vedtaget, at hvis man angiver oplysningerne i et bestemt format (altså hvis man sætter struktur på sine data), så ved Google (og andre produkter), hvad der er prisen, lagerstatus, brand m.m.
Og netop dét kalder man for strukturerede data.
Uendeligt mange. Der har gennem tiden været mange forskellige former for strukturer, men den mest brugte i dag er dén, der bliver kaldt Schema.org (som både Google, Bing og Yahoo har erklæret sig villige til at følge).
Her kan du se en liste over de datatyper, som de har identificeret og lavet Schema-regler for. F.eks. kan du se mulighederne og kravene til et produkts strukturede data her.
Google har lavet et udmærket værktøj til at teste sine strukturerede data. Det finder du her.
We've been working with online marketing ourselves for decades. As the only shop system in the country, we have spoken multiple times at conferences such as Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Marketing, E-commerce Manager, Ecommerce Day, Web Analytics Wednesday and many more.