Gode råd til dig, der vil sælge vin i en webshop
Ved Shoporama har du to muligheder: At afregne et fast beløb hver måned eller at afregne en procentdel af din omsætning. Det betyder, at hvis du har måneder i din off-season, hvor der ikke bliver solgt noget i din webshop, så koster det ikke noget.
Det her skal du have styr på, når du åbner webshop til din vinhandel
Du skal have en indløsningsaftale for at kunne modtage betaling online. Det er for at sikre dine kunders betaling. Vi har lavet en guide, der guider dig igennem det.
Læs mere herDu skal have et domæne til din online vinbutik. Læs vores guide om domænerne her
Læs mere herDu kan vælge mellem flere forskellige designs. Vi har allerede en flot og Google-venlig skabelon klar til en vinhandel. Den kan du få kvit og frit til brug på Shoporama. Klik på linket her for at se den.
Se demo skabelonen til vinhandel herDu skal have en form for fragtaftale eller løsning.
Læs her hvordan du kommer i gang med fragtHar du en vinhandel, kan det være en god idé at supplere med en webshop. Dels kan du udnytte medarbejdernes tid, når der ikke er kunder i vinhandel, dels kan du øge din omsætning og så er det jo alt andet lige attraktivt at sælge vin til hele Danmark i stedet for at sælge kun til de lokale i dit nærområde.
At knytte en webshop til din vinhandel vil også gøre dig mindre sårbar overfor lokale udsving som hvis din kommune ændrer parkeringsforholdene i nærheden af din vinhandel og der dermed kommer færre kunder i din butik. Eller at andre lokale forhold gør, at du får færre kunder ind i butikken (vejarbejde og den slags).
Her kan du læse om nogle af de funktioner, du bør overveje at have til en webshop til din vinhandel.
Vin er ikke bare vin. Der er rødvin, mousserende vin, rosé, hvidvin, naturvin etc.
Men for at få mest trafik fra søgemaskinerne, skal du ikke blot opdele din vin i rødvin og hvidvin. Du skal også opdele det i flere kategorier såsom:
I Shoporama er det nemt at kategorisere vinen i disse kategorier. Men du kan også bygge dynamiske kategorier, hvor du kombinerer dem, så du f.eks. har en kategori, der hedder "Rødvin fra Mendoza" eller "Hvidvin fra Frankrig" eller "Chilensk vin fra 2009".
Hver gang du laver en ny kategori som f.eks. "Argentinsk rødvin på Malbec druen", så har du mulighed for at tiltrække trafik fra søgemaskinerne på netop sådan en søgning. Har du blot alle dine vine i én kategori, vil du slet ikke have samme mulighed.Derfor er det vigtigt at vælge et shopsystem, hvor det er en nem øvelse for dig.
Det er selvfølgelig sjovere for dig at sælge 6 flasker vin end én flaske. Det er sikkert også nemmere, da du så kan sende en enkelt kasse uden at skulle pakke den om.
Den nemmeste måde at få kunderne til at købe 6 og 12 flasker, er at lave rabat på netop 6 flasker, 12 flasker etc.
Den mulighed er absolut nødvendig, når du vælger webshop til din vinhandel. Det er naturligvis inkluderet i Shoporama.
Der er uendelig megen viden om vin, som kan formidles på en blog. Her har du rigtigt gode muligheder for at tiltrække flere besøgende til din hjemmeside. Det kunne være simple artikler som "hvordan åbner man en vin?" eller "hvilke glas bruger man til bourgogne?". I din Shoporama webshop har du mulighed for at blogge om alle emner indenfor vinens verden for at tiltrække flere besøgende til din webshop med vin.
Blog funktionen er indbygget og inkluderet i Shoporama og du har mulighed for at tilknytte produkter til det aktuelle blogindlæg.
I Shoporama kan du se, hvad folk har søgt på i din webshop. Det kan give dig rigtigt gode muligheder for at lave flere blogindlæg, for at indkøbe andre varer. Forestil dig, at du ikke har portvinsglas i din webshop, men der hver måned er 100 søgninger på "portvinsglas" i din søgefunktion. Så er det oplagt at supplere dit sortiment med portvinsglas.
Det kan også handle om, at folk simpelthen staver tingene forkert. Hvis folk skriver "Mendosa" i stedet for "Mendoza", så vil vores søgefunktion finde ud af det. Men skriver de "vinåbner" i stedet for "proptrækker", så kan den ikke finde ud af det. Men du kan tilknytte ordet "vinåbner" til dine proptrækkere og så vil de fremover blive vist, når nogen søger på "vinåbner".
Er du aktiv på Facebook og Instagram med din vinhandel, så omtaler du sikkert ofte produkter i dine indlæg. Shoporama har integration med Facebook, så du kan tagge dine produkter på både Facebook og Instagram. Det betyder, at når du omtaler en vin på de sociale medier, så kan dine følgere se, hvilken vin der er tale om og klikke sig direkte ind på vinen. Det er en fordel for både dig og kunderne.
Du er velkommen til at sende os en mail