Åbningsrate / open rate


Hvad er åbningsrate? Hvad er en god åbningsrate og hvordan kan man hæve den? Spørgsmål du kan læse noget om i denne artikel


Når man sender nyhedsbreve og transaktionelle mails ud, er det jo som regel for at de skal blive læst. Så allerhelst ser man, at så mange som muligt åbner ens emails. Men det er langt fra tilfældet. Ordet »åbningsrate« Betyder hvor stor en procentdel, der åbner dine mails. Det kaldes »open rate« på engelsk, hvis du skulle få læst noget om åbningsrater på engelsk.


Skal vi tage et konkret eksempel, så lad os antage, du sender 1000 mails ud til din email liste. Der er 230, der åbner denne mail og du har dermed en åbningsrate på (230/1000)*100 = 23%.




Hvordan måler man åbningsraten?


Den mest almindelige måde at måle åbningsraten på, er at måle, om folk får vist billederne, man har i sin email. Altså se, om billedet bliver vist. Men der er stadig brugere, der ikke tillader billeder at blive vist i deres emails. Og de brugere kan man så ikke måle. Hvor mange det drejer sig om er uvist. Men det er sandsynligvis ikke særligt mange. Der ud over kan man jo alligevel måle, at de har åbnet mailen, hvis de klikker på et link i den.


Hvad er en god åbningsrate?


Det korte svar er 100% eller derovre. Men det er jo et ret dumt svar. Men det er ret godt.


Problemet er, at det er meget svært at sammenligne. Som at sige "hvad er en god tid på en maraton?". For verdens bedste løbere er det jo ikk 3 timer. Men for den gennemsnitlige dansker, så er det virkeligt flot at løbe en maraton på 3 timer.


Lidt på samme måde er det med emails. Hvis du lige har startet din email liste og har 30 læsere på den (hvoraf den ene er din mor), så vil du nok godt kunne få en åbningsrate på 80-90%.


Har du derimod en 12 år gammel liste med 45.000 modtager, så skal du nok kun regne med en åbningsrate på 10-20% – og 10% af 45.000 læsere er jo stadig 4500 læsere, der åbner dine mails – og det er jo ganske godt.


Så du bør egentligt ikke sammenligne din åbningsrate med andre. Men sammenlign den med dig selv fra den ene kampagne til den anden.


Hvordan hæver man sin åbningsrate


Det er som sådan svært at svare på, men der er nogle grundlæggende ting, man i hvert fald kan sørge for.


For det første bør du have opsat SPF, som hjælper mailserverne med at verificere, at dine mails kommer fra dig og dermed kommer igennem spamfiltrene. Hvis du ender i spammappen, så er chancen for at få din mail åbnet meget lille.


Dernæst bør du sikre dig, at du skriver om dét, som du lovede dine modtagere at skrive om. Hvis dine modtagere signede op til et nyhedsbrev om herretøj og du så ændrer din butik til noget med interiør, så kan du forvente at flere og flere vil afmelde sig og ikke åbne dine mails. Så sørg for at indfri dine læseres forventninger – eller afstemme forventninger så at sige. Det øger chancen for at din åbningsrate vil stige.


Endnu en væsentlig faktor er, at du skal skrive en emnelinje, som dine læsere finder interessant nok til at åbne mailen.


Skriver du f.eks. "Nyhedsbrev fra Webshop, mart 2020" som emnelinje, så er det ikke synderligt interessant. Men skriver du "Hvad skete der?" eller "Michael, det her tilbud (med halv pris) udløber i aften kl. 23", så er der lidt større chance for at de åbner mailen. Så for at få en højere åbningsrate, skal du lægge dig i selen med emnelinjen.


Ét af de velkendte tips for en højere åbningsrate er at skrive din modtagers fornavn i emnelinjen. Det er dog noget, man absolut ikke bør overdrive. Vi danskere er generelt ikke meget for at ens fornavn bliver brugt for meget til den slags.


Et andet velkendt tip er at bruge emojis i emnelinjerne. Hjerter, stjerner, en raket, en smiley ... specielt fordi de bliver farvet på smartphones og dermed træder mere frem. Her er det nok vigtigt at kende sin målgruppe. Sælger man måleudstyr til offshore industrien er emojis måske ikke det rigtige redskab at hive frem i jagten på højere åbningsrater.


Det sidste beskidte trick, der skal nævnes her, vil vi egentligt fraråde at bruge. Men det virker. Det er simpelthen at skrive "Re: " foran din emnelinje. På den måde ser det ud til at du svarer på en besked fra din modtager (hvilket du jo ikke gør). Men vi er blevet vant til at et svar indeholder "Re:" i emnet og så reagerer vi på det. Eller brugerne tænker "den mail kan jeg da ikke huske, at have sendt ud, hvad er det?". Når de så åbner mailen, opdager de, at de er blevet narret og det efterlader dem med en dårlig smag i munden.


Ved at gøre dine mails relevante, så kan du hæve din åbningsrate. Nogle shopejere ved Shoporama har brugt det i deres transaktionelle mails. Hvis en bruger f.eks. har set på produktet "Mares blåt snorkelsæt", men ikke købt det, så kan man et par timer senere sende en mail med "Hey – Mares blåt snorkelsæt er stadig i kurven". Det gav en rigtig god åbningsrate.


Læs mere om:

Copyright 2024 Shoporama

Dette website bruger cookies

Vi benytter cookies til at tilpasse indhold og annoncer, vise sociale mediefunktioner, og analysere vores webtrafik.

Oplysninger om din brug af vores hjemmeside deles også med vores partnere inden for sociale medier, annoncering, og analyse, som kan kombinere dem med andre data fra dine interaktioner med deres tjenester.

Læs mere om vores cookies