Anbefalelsesmotor (recommendation engine)

I dag er anbefalelsmotorer blevet mere tilgængelige for mindre webshops

En anbefalelsesmotor (ja – måske en lidt sjov oversættelse af det engelske recommendation engine) er et stykke software, som anbefaler andre produkter baseret på webshoppens tidligere historik. Dvs. at jo mere data, motoren har at arbejde med, jo bedre bliver den. Altså har den 100 ordrer, så har den selvfølgelig ikke samme statistik at basere anbefalelserne på som hvis den havde 100.000 ordrer. Så om du skal vælge en anbefalelsesmotor eller ej kommer nok an på, hvor mange ordrer du har (har du få ordrer, så brug dine penge på at få flere besøgende i butikken).

De fleste motorer i dag kan tage et kig på dine historiske transaktioner og basere deres anbefalinger på dem. Dét, de kigger på, er egentligt hvad andre har købt. Det kan være sådan noget med, at man ofte køber batterier med til en røgalarm, men det kan også være meget mere nuanceret såsom at de kan se på, at hvis man har købt en trøje fra Tommy Hilfiger, så er man måske mere tilbøjelig til at købe et andet stykke tøj fra brandet Gant end fra et tredje brand. Den slags kan deres algoritme udregne.

Når du så har besøgende, der ser et produkt, vil anbefalelsesmotoren vise produkter, som den mener, er mest sandsynligt at besøgende vil købe. Med overvejende sandsynlighed er motoren bedre til det, end når du selv sidder og tilknytter "relaterede produkter".

Disse anbefalelsesmotorer er blevet mere og mere avancerede de sidste år. Som eksempel kan siges, at de også har overtaget nogle webshops søgefunktion. De bruges også i opsalgs-trinet og sågar også i nyhedsmails, hvor de kan vise brugeren de produkter, de senest har set. Så du i princippet sender vidt forskellige nyhedsmails ud til dine brugere baseret på, hvilke produkter, de har set.