Content gap


Et content gap er løst oversat et "indholds mellemrum" eller en "indholds sprække"


Kort forklaret er content gap den forskel, der er, på hvad dine brugere søger efter og hvad der reelt er af indhold på din hjemmeside. Lad os tage et eksempel. Forestil dig, du har en webshop som Canem, der sælger hundeudstyr. Du beskriver hvert enkelt produkt på shoppen og du beskriver også alle kategorierne grundigt. For det er jo de ting, du har på webshoppen.


Men der er en stor del af dine potentielle kunder, der sidder og søger efter andre ting. De søger f.eks. efter "hvordan lærer man en hund ikke at trække?" eller "hundetræning apportere øvelser" eller "hvordan klipper man kløerne på en hund?" og andre hunderelaterede søgninger. Den slags står jo ikke beskrevet på webshoppens produkter eller kategorisider. Altså der er et "mellemrum" eller en mangel imellem det indhold, der er på webshoppen og potentielle kunders søgninger.


Hvad gør man, når man har identificeret et content gap?


Ja, så sætter man sig til tasterne. Den analytiske webshop ejer vil lave et dokument eller regneark og skabe et overblik over alle de steder, der er et content gap. Altså ganske kort alle de søgefraser, som brugeren søger efter, hvor du som webshop ejer ikke har indhold, der matcher.


Herefter er det med at få gang i indholdsproduktionen. Det behøver ikke nødvendigvis at være tekst alene. Det kan også være video, lydfiler eller en beregner.


Forestil dig du har en shop, der sælger hækplanter som Plantecenter Fyn gør. Her vil dine brugere søge efter "hvor mange hækplanter per meter". Her kan man med fordel lave en beregner, hvor man skriver, man har 34 meter, hvor man skal have bøgehæk. Beregneren spytter så det antal hækplanter, man skal have, ud.


Vil du læse mere om begrebet content gap, så dyk ned i Backlinkos gode blogindlæg om det.


Læs mere om:

Copyright 2022 Shoporama