Facebook Analytics

Facebook har lavet et statistik værktøj, er viser dig statistik om din hjemmeside

I mange år var Google Analytics stort set det eneste værktøj, der kunne hjælpe ejere af hjemmesider med at forstå, hvordan brugerne brugte deres hjemmesider. Men for få år siden dukkede Facebook Analytics op. I starten havde den professionelle branche kun hån til overs for Facebook Analytics, men det har ændret sig de seneste år.

Dels er værktøjet blevet væsentligt forbedret, men der udover er det også for alvor gået op for branchen, at Facebook har noget, som Google ikke har: Kendskab til den enkelte bruger.

Hvis vi tager et eksempel på en ung kvinde, vi kan kalde Matilde. Hun surfer først forbi din webshop med sin mobil. Hun har googlet et produkt og klikket på din Google Shopping annonce.

Nu vil Google Analytics og Facebook Analytics reagere forskelligt. Google Analytics vil placere en cookie på Matildes telefon, så Google Analytics kan genkende hende, hvis hun skulle komme igen. De har registreret, at hun kom via Google Shopping.

Facebook Analytics vil notere i deres database, at Matilde har været forbi. Det ved de, fordi hun også er logget ind i Facebook. De kan simpelthen genkende personen Matilde, hvor Google Analytics blot kan genkende telefonen, hvis de ser den igen. De ved ikke, det er Matilde, der ejer telefonen.

Nu går der et døgns tid og Matilde ser en af dine retargeting annoncer på Facebook mens hun sidder på sin bærbare computer. Hun klikker på den og køber dit produkter.

Her har vi så balladen. For Google Analytics tænker "ahhh – en helt ny bruger", da Google Analytics jo ikke har set computeren før og ikke ved, det er Matildes. Men Facebook Analytics tænker "der kom Matilde jo tilbage" for hun er også logget ind i Facebook på computeren.

Så i korte træk: Google Analytics genkender den enhed brugeren kommer på. Facebook Analytics genkender personen (hvis personen er logget ind i Facebook). Så det er den helt store forskel på de to værktøjer.

Ovenstående er nok Facebooks allerstærkeste kort i den her duel. Men der udover har Facebook jo også en helt absurd god indsigt i dine brugere. Deres alder, ægteskabelige status, køn, interesser og bopæl.