Hvad er en landingsside og hvordan skal du bruge den?

Landingssider har et hav af fordele for dig, der har en webshop. Her kan du læse, hvad det er.

Da e-handlen kom til Danmark omkring 1999 var der jo desværre ingen Shoporama platform. Så folk måtte nøjes med dét, der var. Det betød, at de første webshops var enormt mangelfulde i forhold til brugervenlighed og SEO, konverteringsoptimering m.m.

Dengang (og næsten indtil Shoporama kom på banen) kunne webshop ejere typisk kun kategorisere sine produkter sparsomt. Det betød, at hvis du solgte badetøj, så havde du mulighed for at tage et stykke badetøj og lægge det på forsiden, i kategorien "badedragter" og så var det dét.

Men dygtige SEO konsulenter fandt hurtigt ud af, at folk også søgte efter "Hummel badedragt" og "Blå badedragt" og "badedragt på tilbud" og et hav af andre varianter af dette. Men fordi der på denne kategoriside med 50 badedragter både stod "blå", "Adidas" men til gengæld ikke "tilbud", ja så var der ikke de store chancer for, at hverken Google eller brugerne fandt siden med "badedragter på tilbud".

Ivrige SEO konsulenterne satte så de stakkels webshop ejere i gang med at lave landingssider. Det var en slags niche-kategorier, der kun indeholdt ordene "Hummel badedragt" og så måtte webshop ejerne sidde og finde alle Hummel badedragterne og komme dem i en kategori.

Det betød, at nu kunne SEO konsulenterne få en side til at ranke på ordene "Hummel badedragt" og endnu bedre: Siderne konverterede meget, meget bedre. Det var en kæmpe succes for både webshop ejere og kunder. Men det var et stort arbejde. Dels skulle man pludselig dele produkterne op i mange kategorier og så skulle man tilmed huske, at når en vare ikke længere var på tilbud, så skulle den fjernes fra alle landingssiderne, hvor noget med tilbud indgik. Det var effektivt set ud fra et marketingssynspunkt, men enormt ressourcekrævende

Heldigvis kom Shoporama

I Shoporama havde vi jo mange års praktisk erfaring med e-handel inden vi byggede motoren. Så vi vidste godt, hvor essentielle landingssider var. Vi vidste også hvor tidskrævende, de var. Derfor var det ret vigtigt, at vi lavede en løsning, hvor det er nemt at bygge landingssider. En god landingsside skal have tekst, url, title og produkter, der passer til søgningen. Så vil du f.eks. have "Hummel badedragter på tilbud" på en landingsside, så er det vigtigt at ordene indgår deri.

Mange shopsystemer løser den udfordring ved at man lander på en side med badedragter og så klarer et filter at fjerne de produkter, der ikke er fra Hummel og ikke er nedsat. Men ordlyden på siden forbliver den samme, så det er svært at ranke på og det er svært at opnå høj quality score i sine Google Ads.

Alt dette løser Shoporama med vores "landingssider". I Shoporama skal du ikke sidde og flytte produkterne ind på landingssiden. Du opsætter nogle regler som f.eks. "tag alle produkter i kategorien badedragt, som også er af mærket Hummel og som er nedsat". Så sørger Shoporama for at finde dem. Når en badedragt så ikke længere er nedsat, så forsvinder den fra siden. Så dit arbejde som webshop ejer bliver markant mindre.

I videoen her kan du se, hvordan man nemt laver landingssider

Hvorfor er landingssider så gode?

Begrebet landingssider er egentligt bare en side, der er skræddersyet til dine besøgendes søgning (eller en annonce). Ved Shoporama er en landingsside en dynamisk kategori, hvor produkter bliver trukket ind. Men i online marketing branchen taler man om landingssider, når man har lavet en side til et specielt formål (kan f.eks. også være at sælge et kursus).

De to store fordele ved landingssider er, at de konverterer rigtigt godt og de er væsentligt nemmere at få til at ranke i søgemaskinerne. I Shoporama har vi så også gjort det nemt at bygge dem.