Det sker forhåbentligt at både du og andre deler links til din hjemmeside på sociale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn. Når de gør det, så "sakser" Facebook nogle informationer om din side og viser et udsnit. Gerne en overskrift, en beskrivelse og et billede. Hvis du ikke har angivet nogen open graph oplysninger, så vil Facebook selv finde et billede, en overskrit og en beskrivelse. Nogle gange er det okay, men ofte er det lidt noget hø, det de får præsenteret. Derfor kan det være en god idé at angive de oplysninger som open graph data.
Har du ikke angivet specifikke open graph data på din side, så vil Facebook (og de andre sociale medier) som regel tage dit title element, din meta description og et billede fra din side. Det er ikke altid kønt. Herunder kan du se et eksempel fra shoppen Faktorfobi. Fordi der ikke er angivet open graph data, tager Facebook et billede og vælger så den spinner gif, som bruges til at vise, mens der loades billeder. Det er ikke optimalt.
Herunder kan du til gengæld se, hvordan det ser ud, hvis man har udfyldt sine open graph data. Bemærk i øvrigt, at Facebook godt vil vise dine emojis i titlen (det er Googlejo ikke så vild med).
Det er ganske simpelt nogle html koder, der skal ind på din side. Afhængigt af hvilket CMS du bruger, er der forskellige metoder til at implementere det. Det afhænger også af hvilken type data, du vil vise. Men de fleste kan nøjes med at vise en title, beskrivelse og et billede. Men f.eks. kan du markere, hvis du omtaler en film eller et stykke musik.
For at teste, hvordan det ser ud, skal du være logget ind i Facebook. Du kan bruge dette værktøj til at teste, hvordan det vil se ud, når din side deles på Facebook.
Du finder den officielle side om open graph her: https://ogp.me/.
Copyright 2023 Shoporama