POAS


Hvad er POAS og hvordan regner man det ud?


I de første mange år af online marketings levetid regnede man med ROAS. Alle vidste, det ikke var optimalt, men det var dengang den mindst dårlige måleenhed.


I 2019 begyndte folk så småt at tale om POAS. POAS står for Profit On Ad Spend. Altså lidt løst oversat "overskud på din investering i betalt annoncering".


Men lad os se på et eksempel – det kan til tider gøre det noget nemmere at forstå.


Forestil dig, at du sælger t-shirts. Du køber dem for 60,- ex moms og sælger dem til 180,- ex moms.


Det vil sige, du tjener 120,- hvis du sælger en t-shirt, hvis du ikke har nogen udgifter. Og det har du jo.


For hvis vi antager, du har en konverteringsrate på 4%. Det betyder, du skal have 100 mennesker ind på siden for at få fire ordrer. Det betyder så også, at du skal have 25 mennesker ind for at få én ordre. Lad os for nemhedens skyld sige, at du kun har én vare per ordre. Så når du har 25 personer inde på din side får du én ordre og sælger én t-shirt.


Men du betaler jo for disse besøgende på f.eks. Google Ads. Lad os sige, at du betaler 3,- per klik i Google Ads. Dvs at det koster dig 75,- at få 25 personer ind på siden. Så når du bruger 75,- på Google Ads, så sælger du en t-shirt til 180,- og du har en profit på 120-75 = 45,-.


Og det er lidt her forskellen på POAS og ROAS indtræffer. For din ROAS er udregnet på din omsætning og din POAS er udregnet ud fra profitten.


ROAS bliver i tilfældet her udregnet således: 180/75 = 2,4. Så siger man at din annonce kører med en ROAS 2,4. Men den tager ikke højde for din fortjeneste. Hvis din indkøbspris stiger til 80,- så vil din ROAS stadig være 2,4, men din indtjening er jo faldet markant. Derfor er POAS en noget bedre måleenhed.


POAS udregnes ved at tage profitten på 120 og dividere med de 75, altså 120/75 = 1,6. Så på den har du en POAS 1,6.


Hvis du rammer POAS 1, så tjener du ikke længere penge. Derfor kan du nemt se, om du tjener eller mister penge på dine online kampagner, hvis du bruger POAS frem for ROAS.




Vil du videre med POAS?


Det danske firma Profitmetrics arbejder udelukkende med at hjælpe webshops med at beregne POAS.

Læs mere om:

Copyright 2024 Shoporama

Dette website bruger cookies

Vi benytter cookies til at tilpasse indhold og annoncer, vise sociale mediefunktioner, og analysere vores webtrafik.

Oplysninger om din brug af vores hjemmeside deles også med vores partnere inden for sociale medier, annoncering, og analyse, som kan kombinere dem med andre data fra dine interaktioner med deres tjenester.

Læs mere om vores cookies