Retargeting

Med retargeting kan du målrette annoncer mod folk, der tidligere har besøgt din hjemmeside. Det er et stærkt værktøj i din annonceringsværktøjskasse

Når der kommer 100 besøgende ind i din webshop, så vil de 97-98 af dem som regel forlade din webshop uden at have købt noget.

Det er selvsagt virkeligt skidt. Du kan så prøve at få 100 nye ind på din side og lave yderligere 2-3 salg. Men det er faktisk nemmere at se, om nogle af de her 97 personer alligevel kan overtales til at handle ved dig. Desværre er der mange af dem, der har glemt din hjemmeside. De har jo sikkert været på mange hjemmesider med lignende produkter.

For at de ikke glemmer dig, kan det være nyttigt at udsætte dem for annoncer, der minder dem om din webshop. Her er Facebook retargeting et virkeligt stærkt værktøj.

Det foregår sådan, at man installerer en Facebook pixel på sin hjemmeside. Når den er til stede på siden, så vil Facebook opsnappe alle besøg fra deres brugere, som er logget ind i Facebook. Det er ca. 3 mio. danskere, så det er en pæn sjat.

Facebook ved så nu, præcis hvilke produkter dine brugere har set. Du kan nu vælge at sætte retargeting annoncer op. De vil blive vist til de besøgende, der har været inde på din side. Du kan vælge forskellige modeller for retargeting. F.eks. kan du bare køre én bestemt annonce mod dem alle. Eller du kan vise dem præcis annoncer for præcis de produkter, som de har været inde at se på.

Du kan indstille dine annoncer til at blive vist på både Facebook og Instagram.

Den nok største fordel ved retargeting er, at du annoncerer til nogen, der i forvejen kender dig. Det er som regel nemmere at få dem til at købe noget, hvis de i forvejen har kendskab til din webshop.

Du kan indstille Facebook retargeting ret præcist, så du f.eks. kun målretter annoncer mod brugere, der havde lagt en vare i kurven. Eller brugere, der har set en bestemt side (kunne være brugere, der havde set din indkøbskurv – de er som regel mere købsparate end brugere, der ikke er gået helt til indkøbskurven).

Google har også en version...

Det er ikke kun Facebook, der har set lyset i forhold til retargeting. Google har lavet en lignende løsning, der blot hedder "Remarketing". Her har du lidt andre muligheder, men konceptet med at annoncere mod folk, der har besøgt din hjemmeside er stort set det samme.