ROAS


ROAS står for Return on Ad Spend


Og oversat til dansk er det vel nærmest "udbytte af hvad du har brugt på annoncering". Det er lidt en kluntet oversættelse, men lad os prøve at se på det.


Når du annoncerer på f.eks. Google Ads eller Facebook Ads eller Instagram Ads (som er tre kanaler, hvor mange webshops bruger penge), så bruger du noget typisk per klik. Hvis vi skal tage et eksempel, så lad os antage, du giver 4,50 for et klik på Google Ads. Hvis du har brugt 4500,- kroner, så har du fået 1000 besøgende. Desværre er det jo ikke alle sammen, der konverterer til kunder. Er du heldig, er det 3% af dem.


3% af 1000 er 30. Det vil sige, du kan "købe" 30 nye ordrer for 4500,-.


Hvis de her 30 kunder tilsammen har købt for 9750,- så har du investeret 4500,- og fået en omsætning på 9750,-.


For at regne din ROAS ud skal du tage dét, du har fået ind (din omsætning) og dividere med dét, du har investeret. Herefter ganger du med 100 for at lave det til procent. Så i tilfældet her er ROAS (9750/4500)*100 = 216%.


Er det så godt eller skidt?


Ja – problemet med ROAS er at den bliver udregnet baseret på din omsætning og ikke din indtjening. Så hvis du har udgifter til fragt, produkter, håndtering m.m. for 6000,- ja så har det været en underskudsforretning.


Derfor er der flere og flere, der er begyndt at kigge på POAS, som står for Profit On Ad Spend.

Læs mere om:

Copyright 2021 Shoporama