Affiliate markedsøring / marketing er en ret simpel forretningsmodel. En person sender besøgende ind i din webshop. Hvis de besøgende køber noget, så betaler du personen, der skaffede trafikken. Du betaler altså kun, når du sælger noget.
Affiliate marketing er egentligt ret simpelt. Som beskrevet ovenfor, så er der andre personer, der sender besøgende ind i din shop. Som udgangspunkt helt gratis. Hvis en af disse personer køber noget, så betaler du et beløb til personen, der har genereret den besøgende. Typisk i affiliate er det en procentvis sats som f.eks. 7%. Altså køber kunden for 200,00 i din webshop, så betaler du 14,00 til personen, der har genereret den besøgende. Hvis salget bliver annulleret eller kunden returnerer varen, kan du også annulleret handlen (typisk indenfor en måned).
Så affiliate marketing er ikke gratis markedsføring, men du betaler kun hvis denne markedsføring virker. Og dermed en optimal markedsføringskanal for nye webshop ejere.
Der er tre aktører involveret i affilate marketing:
Her er et typisk eksempel på affiliate marketing:
Peter har en webshop, hvor han sælger proteinpulver og kosttilskud. Han vil gerne have mere salg.
Gitte har en hjemmeside, hvor hun skriver om vægttab, styrketræning, løb m.m. Hun har mange daglige besøgende på webshoppen, men også mange læsere på sit nyhedsbrev og mange følgere på Instagram. Men hun har ikke rigtigt nogen indtjening på sin hjemmeside, som det jo også koster penge at drive.
I den optimale verden ville Peter og Gitte bare mødes og lave en aftale. Men det vil blive tidskrævende for både Peter og Gitte (og nærmest umuligt, da de jo ikke kender hinanden). Så her kommer affiliate bureauet ind i billedet. Vi kunne jo sige, det blev drevet af en fyr, der hedder Ken.
Peter opretter sin webshop i Kens affiliate bureau. Her skriver han, at han sælger kosttilskud m.m. og er i sports- og vægttabsbranchen. Han skriver også, at han vil give 10% af sit salg, hvis nogen skaffer salg.
Gitte opretter sig også som annoncør i Kens affiliate bureau. Hun kigger på hvilke webshops, der er oprettet i sports- og vægttabsbranchen og ser Peters webshop. Hun begynder straks at anbefale produkter herfra på sin blog og sender hver dag 50 besøgende den vej. 50 besøgende om dagen er ca. 1500 besøgende om måneden. Hvis Peter har en konverteringsrate på 2%, så er det 30 ekstra ordrer om måneden. Lad os sige, de i gennemsnit køber for 350,-. Det betyder, at Peter skal betale Gitte 35,- for hvert salg. Det er 1050,- om måneden. For at undgå penge frem og tilbage, folk der ikke betaler m.m., så betaler Peter pengene ind på en konto ved Ken. Ken sørger så for at tracke salget og udbetaler pengene til Gitte. For denne administrative del tager Ken typisk også en lille bid af kagen (hvilket jo kun er rimeligt).
Som du kan se herover er det en virkeligt god måde at markedsføre sig på, da det ikke bliver dyrere for kunderne. Hverken Peter eller Gitte løber nogen stor risiko (eneste risiko er egentligt at Kens firma lukker, men der kan man jo vælge et firma med lang historik og gode referencer).
Overhovedet ikke. Har du en stor følgerskare på Instagram, kan du også sagtens bruge det mod dem. Eller i dit nyhedsbrev. Og sælger du en anden service, så kan det også fint være den, du bruger. Teleselskaber, A-kasser og fitnesscentre har også brugt affiliate marketing, men nu er siden her mest fokuseret på webshops.
Den mest kendte til mindre webshops er PartnerAds. Den er ret godt gearet til mindre webshops og fuldt integreret med Shoporama.
En anden populær tjeneste er Tradedoubler, der har tendens til at fokusere på de lidt større shops.
We've been working with online marketing ourselves for decades. As the only shop system in the country, we have spoken multiple times at conferences such as Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Marketing, E-commerce Manager, Ecommerce Day, Web Analytics Wednesday and many more.