Linkbuilding

Hvad er linkbuilding? Hvordan gør man og hvorfor er linkbuilding vigtigt?

Support-billede
By Vadskær
more than 2 weeks ago
Approx. {eight} minutes

Når man arbejder med SEO så er ét af de mest essentielle "søjler" begrebet linkbuilding.

I al sin enkelthed går det ud på at skaffe links ind til sin webshop. Det lyder jo i princippet simpelt og nemt, men der er flere nuancer i begrebet. F.eks. har det betydning hvor linket kommer fra, hvordan det er udformet (der findes nemlig flere slags links) og hvilken tekst, der bliver brugt i linket. Det kigger vi nærmere på i denne beskrivelse.

Gode og mindre gode links

Først og fremmest er der forskel på links. Lad os antage, du har en webshop, der sælger hundefoder. Så vil et link fra en hundekennel være bedre, end hvis du fik et link fra din lokale sportsforening. Men sælger du fodboldudstyr, så vil linket fra sportsforeningen sandsynligvis være bedst. Her er der tale om, at det er nogle links, der er meget relevante for din webshop. Men det kan godt forholde sig anderledes. Hvis du sælger hundefoder og kan få et link fra Manchester Uniteds hjemmeside, så vil det givetvis være bedre end et link fra den lokale hundekennel. Men hvorfor nu det? Vi har jo lige lært, at relevans er vigtigt.

Jo – det vil det ganske simpelt fordi Manchester United er en meget populær hjemmeside, som selv har virkeligt mange links fra mange store sider. Så den er, hvad man i SEO kredse kalder "en autoritet". Altså er særligt stor side. Hvis autoriteten er stor nok, så kan det godt "vinde over" relevans.

Men hvordan finder man så ud af, om man skal gå efter relevans eller autoritet?

Det er et virkeligt godt spørgsmål og næsten umuligt at besvare. Du bør ganske simpelt tage de links, du kan få, hvis de giver mening. Hvis du bliver tilbudt 200 links fra filippinske fora, så bør du sige nej. De vil være så irrelevante for din danske webshop, at Google og andre søgemaskiner før eller siden vil gennemskue, at der er tale om fusk og det vil trække din side ned i søgeresultaterne.

Men hvad så med et link fra din bogholder? Eller din vinduespudser? De er jo ikke relevante og de er heller ikke fra nogen stor autoritet.

Det korte svar er, at dem skal du tage med. Du kan roligt udtale dig om, at du er meget tilfreds med både bogholder og vinduespudser og få et link derfra. Det er der intet forgjort i og de tæller såmænd også i det store regnskab. Men de links du skal arbejde målrettet på at få, skal være relevante links. Så sælger du hundefoder kan du prøve at få links fra dyrlæger, hundeklubber, hundetrænere, hundefrisører, hundeopdrættere m.m. Altså alle steder, der har relevans for din målgruppe. Det mest oplagte sted er at få et link fra dine leverandører. De er både relevante og også små autoriteter indenfor deres felt.

Ankertekst

Et link kan både være en knap, et stykke grafik og et stykke tekst. Som regel er det tekst og den tekst, som man klikker på (den der typisk bliver understreget og ofte er blå), hedder "ankerteksten". I mange tilfælde står der "klik her" eller "læs mere her" og det fortæller ikke så meget om, hvad der er på siden. Hvis der i din ankertekst står "Køb hundefoder her", så vil det også have større værdi, end hvis der står "Læs mere her".

Med den viden skal du ikke gå ud og få ændret alle dine links til "Køb hundefoder her". Hvis alle dine links har samme ankertekst, så vil Google spotte det og tænke "den her webshop prøver at snyde" og dermed vil du blive straffet. Så når du skaffer links, så sørg for at der er variation i din ankertekst. Det gøres faktisk nemmest ved ikke at tænke over det og bare lade folk lave det link, som de helst vil. På den måde vil der helt naturligt komme variation i dine links. Nogle vil bruge ankerteksten "her" andre "køb det her" andre vil bruge din shops navn etc. Så hvis du blot lader de, der laver linket, styre ankerteksten, så skal det nok gå.

Linkets type

En sidste ting at være opmærksom på er, at der er forskel på links. Man kan sætte noget på linket, der hedder rel="nofollow".

Sætter man den her attribut på sit link, så svarer det til at sige til Google (og andre søgemaskiner) "det her link skal ikke have nogen værdi for modtageren". Og den besked respekterer søgemaskinerne faktisk. Links med nofollow bliver kun tillagt meget lav værdi og ved at få 100 nofollow-links, så vil du ikke kunne se nogen synderlig fremgang i dine placeringer i søgemaskinerne.

Så når du er i gang med linkbuilding, så skal du tilstræbe at få links uden nofollow. Vigtigt: Igen gælder det, at hvis alle dine links er uden nofollow (det er dét, man kalder "dofollow links"), ja så bliver søgemaskinerne også mistænksomme og du risikerer at blive straffet for det. Så her skal du igen sørge for variation. Altså i bund og grund dét, vi kalder for "en naturlig linkstruktur".

Linkbuilding er en sjov disciplin indenfor SEO. Det er lidt som en jagt. Det er sjovt fordi det er ret konkret at måle, om du har fået linket eller ej, og så er det noget, der batter rigtigt meget på bundlinjen i forhold til din SEO indsats.

Der udover er der mange forskellige tilgange. Du kan skrive rundt og bede om links (det hedder outreach fordi man rækker ud til folk og beder om linket). Du kan vælge at sponsorere gode formål. Du kan prøve at påvirke pressen og bloggere. Du kan lave så fremragende indhold, at folk vælger at linke til det. Det har Brian Dean faktisk gjort og derfor vælger vi herfra, at sende dig videre til denne engelsksprogede men fantastiske guide om linkbuilding.

På dansk kan du købe Linkbuildingbogen der lærer dig en masse om linkbuilding industrien.

We know online marketing in Shoporama

We've been working with online marketing ourselves for decades. As the only shop system in the country, we have spoken multiple times at conferences such as Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Marketing, E-commerce Manager, Ecommerce Day, Web Analytics Wednesday and many more.

This website uses cookies.

We use cookies to personalize content and ads, provide social media features, and analyze our web traffic.

Information about your use of our website is also shared with our partners within social media, advertising, and analysis, who may combine them with other data from your interactions with their services.

Read more about our cookies