CLS

CLS står for "Cumulative Layout Shift" – men hvad er det og hvorfor er det aktuelt?

Support-billede
Af Vadskær
mere end 2 uger siden
Ca. 1 minutter

I 2020 begyndte folk at få en besked i deres Google Search Console. Her stod, at der er udfordringer med CLS på deres side. Så derfor spurgte flere og flere »Hvad er CLS?«.

Ganske kort så handler CLS om, at en side "hopper". Du har nok prøvet det. Du loader en side fra en avis. Du klikker på den øverste artikel, men idet du klikker, så bliver der placeret en bannerannonce lige over artiklen. Det betyder, at artiklen bliver skubbet ned og dit klik egentligt lander på bannerannoncen. Det giver en dårlig oplevelse for dig. Og egentligt også for annoncøren, da han jo reelt kun vil have besøgende, der er interesserede i at klikke på hans annonce. Så i bund og grund: En dårlig oplevelse.

Google ønsker ikke at folk får dårlige oplevelser

Den slags oplevelser ønsker Google ikke at sende dig videre til. Derfor har de meddelt at CLS bliver en parameter i deres algoritme fra 2021 og hvis de opdager, at din side "hopper og danser" i takt med at den loader, så vil de advare dig om det i Google Search Console.

Derfor vil du opleve, at du kan få en advarsel om CLS i Google Search Console.

Læs mere om CLS

Du kan læse meget mere om CLS her.

Vi kender online markedsføring i Shoporama

Vi har selv arbejdet med online markedsføring i flere årtier. Vi har som det eneste shopsystem i landet talt flere gange på konferencer som Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Markedsføring, E-commerce manageren, Ehandelsdagen, Web Analytics Wednesday og mange flere steder.

Dette website bruger cookies

Vi benytter cookies til at tilpasse indhold og annoncer, vise sociale mediefunktioner, og analysere vores webtrafik.

Oplysninger om din brug af vores hjemmeside deles også med vores partnere inden for sociale medier, annoncering, og analyse, som kan kombinere dem med andre data fra dine interaktioner med deres tjenester.

Læs mere om vores cookies