Kampagnesporing


Kampagnesporing bliver også til tider kaldt "link tagging" eller "utm tracking". Det er en teknik, man bruger, for at tracke præcis hvor ens besøgende kommer fra


Webanalyse er virkeligt givtigt, når du har en webshop. Lad os tage et meget forsimplet eksempel. Forestil dig, der er kommet 10.000 besøgende i på din hjemmeside. De har lagt 300 ordrer. Hvis du ikke ved andet tænker du "det er da rart".


Men hvis jeg fortalte dig, at de 5.000 kom fra Google stod for 30 ordrer og de sidste 5.000 kom fra Facebook og stod for de resterende 270 ordrer, så vil du nok sige "det er interessant" – og bruge flere kræfter på din Facebook-annoncering, ikke sandt?


Men virkeligheden er langt mere kompleks end dét. For du får måske også besøgende fra en QR-kode og fra en PDF guide, du har lavet. Der kommer også besøgende fra dit nyhedsbrev og fra et hav af andre sider.


Når en besøgende kommer fra en anden side, så kan dit webanalyse-software (de fleste bruger Google Analytics) godt detekte det. Men det er langt værre, hvis de kommer fra f.eks. en et PDF-dokument. For et PDF-dokument læser de i en PDF-læser. Når de så klikker på et link ind til din webshop, så åbner browseren og starter på din hjemmeside. Da Google Analytics jo kun har adgang til noget i browseren (og ikke til din computers andre programmer), så vil den tænke "ah – denne bruger startede bare browseren og skrev URL'en ind i adresselinjen". Og Google Analytics vil nu markere denne besøgende i kategorien "De, der startede på siden" AKA "Direkte trafik". Men det er jo langt fra tilfældet.


Samme problemstilling sker, når du sender en mail. Hvis din bruger tjekker mailen i f.eks. Gmail, så vil Gmail stå som en refererende hjemmeside. Men det er jo i virkeligheden dit nyhedsbrev (eller en transaktionel mail), der skal tilskrives æren.


Endnu værre bliver det, hvis de åbner deres mail i Outlook. Så sker der præcis det samme som med PDF-læseren at brugeren åbner en browser og bliver tilskrevet som "direkte besøgende".


Derfor har vi kampagnesporing


Men det kan løses med kampagnesporing. I kampagnesporing sætter du nogle ekstra parametre på linket. Disse parametre læser Google Analytics og overskriver så, hvad den troede, den besøgende kom fra. Et eksempel kan se sådan her ud


https://gilpa.dk/?utm_source=magasin&utm_medium=pdf&utm_campaign=hvalpefoder&utm_content=traendinhundehvalp

Her kan du se de forskellige parametre som f.eks. "utm_source" og "utm_campaign". Det er netop de parametre, som Google vil læse og notere sig, at det er kilden, som din besøgende kom fra.


Du kan bruge værktøjet her, når du skal lave kampagnesporing på dine links.


Læs mere om:

Copyright 2024 Shoporama

Dette website bruger cookies

Vi benytter cookies til at tilpasse indhold og annoncer, vise sociale mediefunktioner, og analysere vores webtrafik.

Oplysninger om din brug af vores hjemmeside deles også med vores partnere inden for sociale medier, annoncering, og analyse, som kan kombinere dem med andre data fra dine interaktioner med deres tjenester.

Læs mere om vores cookies