Hvad er et favicon?
Favicon er det lille ikon, du ofte ser i browserens titel – det afhænger naturligvis af, hvilken browser, du har.
Faviconet blev oprindeligt introduceret allerede i 1999, men først omkring 2003, 2004 blev det understøttet af flere browsere og så begyndte hjemmeside-ejerne for alvor at implementere det.
Faviconet var oprindeligt et 16x16 pixels billede, der skulle uploades til hjemmesidens rod og angives i koden i sidens head-sektion.
Senere greb det om sig. Faviconet kunne komme i flere formater og størrelser og sågar også animerede faviconer. Animerede faviconer tog selvsagt overhånd og var forfærdelige at se på, så de fleste browsere understøtter heldigvis ikke denne feature længere.
I 2019 begyndte Google også at vise en sides favicon ude i SERP ud for hvert resultat. Den ændring gjorde, at folk for alvor begyndte at få lagt et favicon op.
I gamle dage var det lidt noget bøvl fordi faviconet skulle komme i et .ico format. I dag er det nemmere. Der er online Favicon generatorer såsom denne her. Benytter du den skal du bare uploade et kvadratisk billede, så får du faviconer og koden, der skal ind på din side, serveret.
Der er heldigvis ikke så megen videnskab om Favicons, så dét, du skal vide, er meget begrænset.
Vi vil altid opfordre til at du har et favicon på din webshop.
Du kan læse mere om at lave favicon her og mange flere detaljer om favicon på Wikipedia her.
We've been working with online marketing ourselves for decades. As the only shop system in the country, we have spoken multiple times at conferences such as Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Marketing, E-commerce Manager, Ecommerce Day, Web Analytics Wednesday and many more.