Heatmaps er en visuel fremstilling af hvor på din side, dine brugere klikker og hvor meget de scroller.
Heatmaps viser dig, hvordan dine brugere klikker og scroller på din side ved at være meget "røde" hvor der klikkes meget og ingen farve, hvor der ikke bliver klikket.
Det kan være en nem måde at analysere sin side på. Der findes forskellige slags software, der laver heatmaps og fælles for dem er, at det kræver du sætter lidt kode ind på de sider, du vil analysere på.
Netop den del skal du være opmærksom på. For selvom dit heatmap kan være voldsomt interessant at sidde og kigge på, så er der utroligt mange, der får installeret heatmap tracking for "det er sjovt". Men ekstra kode på din webshop sløver den også. Så du skal kun have heatmap tracking på din side, hvis du rent faktisk bruger det til noget.
Et heatmap kan du f.eks. bruge til at se om en given funktion overhovedet bliver brugt. Eller overordnet til at se, hvad folk primært drages af på din side. Du bør også bemærke, hvis de klikker på noget, der ikke er klikbart. Et billede f.eks. Så bør du overveje at lave det til et link.
Herunder kan du se to eksempler på heatmaps med hhv. kiks og scroll.
Både Hotjar og Capturly tilbyder en gratis udgave af deres heatmap tracking. Betaler du for deres service, får du yderligere features.
We've been working with online marketing ourselves for decades. As the only shop system in the country, we have spoken multiple times at conferences such as Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Marketing, E-commerce Manager, Ecommerce Day, Web Analytics Wednesday and many more.