Transaktionelle mails

Ud over dine nyhedsbreve så sender du sandsynligvis også transaktionelle mails. Dem kan du læse om her

Support-billede
By Vadskær
more than 2 weeks ago
Approx. {eight} minutes

Mails er geniale. Nyhedsbreve er gode til at øge dit salg og det er oftest dér, webshop ejere har deres fokus. Men der er også transaktionelle mails. Mails, der ryger afsted i løbet af dagen med jævne mellemrum. Som f.eks. når en kunde lægger en ordre. Så får kunden en ordrebekræftelse fra dig. Det er en transaktionel mail. Så går der nogle timer og du sender ordrens fra din webshop. Så sender Shoporama automatisk en mail til kunden om, at nu er ordren sendt. Evt. med et link til track'n'trace, så kunden kan følge sin pakke.

Når der er gået en uge, kan det være webshoppen automatisk mailer kunden og spørger, hvordan handlen har været og om kunden vil skrive en anmeldelse på TrustPilot eller Facebook.

Så går der tre uger mere og så ryger der måske en mail mere afsted. Denne her beder din kunde om at anmelde produkterne, så du kan få produktanmeldelser på din shop.

Denne type mails kaldes transaktionelle mails. Og de er effektive... yderst effektive. Dels fordi de kører i baggrunden, mens du sover, spiser eller pakker ordrer. Du skal egentligt ikke passe dem – noget af det eneste, der er helt automatiseret i din webshop.

Der udover er det en god reminder til dine kunder. For det er de færreste, der lige af sig selv tænker "jeg anmelder lige shoppen på Trustpilot". Så vil du gerne indsamle den slags eller produktanmeldelser, så er disse transaktionelle mails en god lille hjælper.

Gør dine transaktionelle mails lidt lækrere

Transaktionelle mails har det med at være skrevet lidt generisk. Det er de jo, fordi det er skal være en "one size fits all"-løsning. En mail skal passe til alle og det kan til tider gøre det lidt kedeligt.

Men... I Shoporama har du mulighed for at skræddersy dine transaktionelle mails med forskellige regler. Her er et par eksempler:

Du kan kigge på tidspunktet på dagen og skræddersy din hilsen ud fra det. Er det f.eks. mellem kl. 6 og 9 at din transaktionelle mail bliver udsendt, så kan du starte mailen med "Godmorgen" i stedet for "Hej".

Bliver mailen sendt ud en fredag, kan du afslutte din mail med "God weekend".

Bliver mailen sendt på dagene 25. november til 24. december, så kan du vælge at slutte mails med "God jul".

Og sådan kan du blive ved med at gøre dine mails mere relevante.

De fleste kan måske godt gennemskue, at det er mails, der er automatisk udsendt, men ikke desto mindre bliver de mindre kedelige end din konkurrents.

Vigtigt ved transaktionelle mails

Du sender sikkert mails fra et nyhedsbrevssystem og din mailklient. Ofte har folk fået opsat SPF fra disse to systemer for at komme igennem spamfiltrene. En af de ting folk tit glemmer at inkludere i deres SPF er det system, der udsender de transaktionelle mails (det er ofte din webshop). Så sørg for at få det inkluderet i din SPF.

We know online marketing in Shoporama

We've been working with online marketing ourselves for decades. As the only shop system in the country, we have spoken multiple times at conferences such as Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Marketing, E-commerce Manager, Ecommerce Day, Web Analytics Wednesday and many more.

This website uses cookies.

We use cookies to personalize content and ads, provide social media features, and analyze our web traffic.

Information about your use of our website is also shared with our partners within social media, advertising, and analysis, who may combine them with other data from your interactions with their services.

Read more about our cookies