Dropshipping betyder, at du som webshop ejeren ikke selv har et lager. Når der kommer en ordre, sender du den videre til din leverandør, som så sender den ud til din kunde
Umiddelbart lyder det genialt, ikke? Du slipper for lager. Du slipper for at pakke varerne og have dem klar til kl. 16, når din fragt-leverandør kommer forbi for at hente dagens ordrer. Alt er godt?
Men helt så lyserødt er det desværre ikke. For din leverandør vil jo også have en bid af kagen, så typisk får du en noget lavere avance. Det er dog den mindste udfordring.
Den største udfordring ved dropshipping er, at du enten kun har varer fra én leverandør eller du skal betale fragt flere gange, hvis dine kunder bestiller varer fra to forskellige leverandører (eller flere).
En anden udfordring, der som udgangspunkt selvfølgelig ikke er en udfordring, men noget du skal være klar over, inden du benytter dropshipping.
Du skal være opmærksom på, at din leverandør kender så godt som alt til din forretning. Leverandøren ved, hvad du sælger mest af og kan derfor forholdsvis nemt selv "overtage" den forretning blot ved at sætte en webshop op. (Hvad leverandøren ikke ved er selvfølgelig hvordan man får nok besøgende ind i webshoppen – men den disciplin undervurderer de fleste, når de starter webshop). Du skal blot være klar over, at du lægger alle dine æg i én kurv, hvis du kun benytter én leverandør til dropshipping. Benytter du flere, så har du udfordringen med fragt.
Er dropshipping så en dårlig idé?
-Overhovedet ikke. Dropshipping har den kæmpe fordel, at det er billigt at starte og du ikke selv skal være på dit lager dagligt. Særligt ved meget dyre produkter som f.eks. hårde hvidevarer, kan det være en fordel.
Kan Shoporama bruges til dropshipping? Det kan du tro, det kan. På hvert produkt kan du oprette en leverandør. En leverandør får en email tilknyttet og når der så går en ordre med leverandørens produkter, så sender Shoporama en email til leverandøren med ordrens information. Du kan også oprette en bruger til leverandøren, så han/hun kan gå ind i din webshop og håndtere ordren.
Vi har selv arbejdet med online markedsføring i flere årtier. Vi har som det eneste shopsystem i landet talt flere gange på konferencer som Marketingcamp, SEOday, Shopcamp, Digital Markedsføring, E-commerce manageren, Ehandelsdagen, Web Analytics Wednesday og mange flere steder.