Funnel – tragt

En funnel er en visuel præsentation af, hvor mange brugere, der står af på vejen mod en konvertering

De vigtigste sider på din webshop er uden tvivl dit check ud-flow. Alle dine kunder skal igennem dit check ud-flow, så det er pine død vigtigt, at det spiller. Det er dér, du skal bruge mest krudt, hvis du skal optimere din webshop.

Check ud-flows bliver opbygget på mange måder. Engang var one page-checkout rigtigt populært. Men det viste sig, at det er svært at lave overskueligt på en mobil enhed og derfor er flere og flere gået væk fra det igen. Det viste i øvrigt heller ikke nogen tegn på at konvertere bedre end de andre typer af check ud-flows.

En anden ulempe ved one page-checkout var, at det var svært at se, hvor det var ens kunder opgav at gennemføre bestillingen. (Det kunne man nu godt både med Google Analytics og også med heatmaps, men få fik det sat op). Så flere og flere er gået over til et traditionelt check ud-flow, hvor brugeren skal igennem flere trin. Det ser typisk sådan her ud:

  1. Evt. opsalgstrin
  2. Indkøbskurven
  3. Indtast adresse
  4. Vælg fragt
  5. Godkend ordren
  6. Betalingsvindue
  7. Ordrebekræftelsen

Brugeren kan godt bevæge sig frem og tilbage, men hvis brugeren ikke kommer igennem f.eks. betalingsvinduet, så får du ikke ordren.

Der er ingen, der gennemfører betalingsvinduet uden at have indtastet adressen og sådan kan man blive ved. Derfor er det interessant at se, hvor mange procent, der går videre fra trin 1 til trin 2. Og fra trin 2 til trin 3 og så videre.

Til det formål kan man jo sagtens bare hive absolutte tal ud og sågar udvide med procenter. Men Google Analytics har også en lækker feature, der hedder "tragtvisualisering" på dansk ("funnel visualisation" på engelsk). Det er en visuel gengivelse af situationen.

Her kan du se et eksempel på sådan en tragt. Tragten her viser hvordan situationen er på Faktorfobi.dk

Tragt som den ser ud i Google Analytics

Hvad viser tragten dig?

Tragten viser dig blot "hvor det går galt". Den viser dig desværre ikke, hvad er går galt. Så for at få den information skal du i gang med andre ting.

Det første trin er at fjerne alt, der er unødvendigt. F.eks. har du sjældent brug for to telefonnumre, som man ser nogle steder.

Næste trin er selv at gå dit check ud igennem. Både på desktop, mobil og tablet. Hvis du støder på noget ulogisk, så gør noget ved det.

Næste trin er at opsætte heatmaps og skærmoptagelse af dit check ud-flow. Du kan anvende værktøjet Capturly til det.

Det lidt mere tidskrævende, men til gengæld voldsomt udbytterige, er at lave brugertest på netop dit check ud-flow. Hvis du laver 5-10 så vil du med garanti have fundet ud af, hvor det går galt i dit check ud-flow.

At optimere sit check ud-flow er næsten altid al tiden og pengene værd. Du skal ikke løfte konverteringen ret mange procent, før det virkeligt kan mærkes på bundlinjen. Og der udover får du jo også gladere kunder, hvis det går nemt med at gennemføre en bestilling.