Brugertest (også kaldet usability test eller tænke højt-test) er et fantastisk værktøj til at forbedre din webshop


Brugertests er nok den billigste måde, du kan forbedre din webshop på og bør være en fast opgave i din kalender årligt eller halvårligt. Laver du 4-5 brugertests, vil du sandsynligvis have identificeret de top 3 "conversion-killers" på din webshop / hjemmeside. Med "conversion-killer" menes "de stopklodser, der gør, at en bruger ikke konverterer".


Hvad er en brugertest?


En brugertest er ganske simpelt, at du beder en person om at afprøve din hjemmeside. Det kan foregå så simpelt, som at du siger "du skal købe et par Nike løbesko til mænd i størrelse 43 og betale med MobilePay". Når brugeren så går i gang med opgaven, skal brugeren "tænke højt". Altså sige hvad han/hun tænker. Det kunne være "jeg bruger søgefunktionen det er hurtigst" og "hvor pokker finder jeg MobilePay betalingen?" og sådan noget. Brugeren skal ikke sige "det er en dårlig idé med en rød knap, det konverterer dårligt". Altså brugeren skal ikke komme med sit usability-input, men udelukkende sige de ting, han/hun tænker i forbindelse med at løse opgaven.


Afhængigt af hvor stort et site, du tester, kan du overveje at optage brugertesten. Herefter kan du klippe de største conversion killers sammen i en lille film og vise til de personer, der har berøring med hjemmesiden. På den måde skal de ikke bruge 4-6 timer på at se brugertests, men kan få serveret de største "opagelser" på 5-10 minutter.


Gode tips til din brugertest


Det er vigtigt at instruere brugeren godt. F.eks. kan det være en fordel at sige "du skal ikke føle dig dum, hvis du ikke kan komme videre. Det er hjemmesiden, der skal testes, det er ikke dig". Der udover bør man instruere dem i, at de sikkert vil gå i stå med at tænke højt og du så lige vil spørge "hvad tænker du nu?".


Slutteligt skal brugeren ikke spørge om hjælp, men kun hjælpes videre, hvis du kan se, at personen helt er gået i stå / kommet på afveje.


Vigtigt, når du brugertester


Desværre er der alt for mange, der glemmer at brugerteste oplevelsen på mobile enheder. De får brugertestet på computer fordi det er nemt at se med og glemmer alt om mobiler. Men mere end 50% af trafikken i dag foregår på mobile enheder. Derfor er det yderst vigtigt også at få brugertestet oplevelsen på mobil.


Lær mere om brugertests


Steve Krug (manden, der skrev den legendariske Don't Make Me Think), har skrevet en bog om brugertests. Den hedder Rocket Surgery Made Easy. Den beskriver så godt som alle aspekter af brugertests.


Steve Krug har lavet en usability demo og lagt på YouTube. Den kan du se herunder:


<

Læs mere om:

Copyright 2024 Shoporama

Dette website bruger cookies

Vi benytter cookies til at tilpasse indhold og annoncer, vise sociale mediefunktioner, og analysere vores webtrafik.

Oplysninger om din brug af vores hjemmeside deles også med vores partnere inden for sociale medier, annoncering, og analyse, som kan kombinere dem med andre data fra dine interaktioner med deres tjenester.

Læs mere om vores cookies