Email marketing software er det værktøj, du bruger til at sende nyhedsbreve med.

Email marketing software

I Danmark kalder vi det "nyhedsbreve". For at udsende dine nyhedsbreve, skal du bruge noget software – og det kaldes "email marketing software"

Når man først hører om "nyhedsbreve" tænker man "det er da simpelt". Det er alt andet end simpelt. At lave software, der sender emails ud er en ret kompliceret opgave. F.eks. skal de gøre deres bedste for at komme igennem spamfiltrene. Det er ikke bare én indstilling i mailen – for hvis det var det, så ville spammerne jo også benytte den indstilling. Der udover skal det være nemt at opsætte et nyhedsbrev, det skal være fleksibelt, så du både kan have knapper og billeder i det og så skal dit nyhedsbrev se ordentligt ud på både mobiler, tablets og diverse mailprogrammer på computeren. Det er ikke nogen simpel opgave.

Læg dertil, at du gerne vil have statistik på, hvem der åbner og klikker. Det skal også helst være intergreret med dit webshop system, så de, der tilmelder sig, når de betaler, automatisk ryger ind i dit email marketing software.

Mange email marketing software systemer tilbyder også dét, der hedder automatiske mails. Dvs. at du kan sætte det op til at sende en mail f.eks. 1 time efter en bruger har tilmeldt sig. Derefter 3 dage, så 7 dage etc. På den måde kan du have et såkaldt "automation flow" kørende. Et automation flow – eller automatiske emails (også kaldet autoresponders) – er en virkeligt effektiv marketing kanal, da det kun skal opsættes én gang. Derefter nyder du godt af, at alle der tilmelder sig dit nyhedsbrev modtager dine mails.

Email marketing software systemer

Der findes et hav af dem. Mest kendt er nok amerikanske Mailchimp. I Danmark er én af hovedaktørerne Ubivox.

En tredje mulighed er australske Campaign Monitor