Influencer marketing


Influencer marketing er et nyere begreb, men har i virkeligheden været brugt i mange år. Til gengæld er det nemmere tilgængeligt i dag


I mange år har tøjmærker suppleret musikere og kendte mennesker med tøj i håb om, at deres fans i fremtiden vil vælge samme tøj. Da sociale medier som særligt Instagram tog fart, var der pludselig "almindelige mennesker", som opnåede langt flere følgere end både TV-kendiser og andre kendte. De nåede simpelthen ud til et meget bredt publikum. Det var der mange webshops, der fik øje på og kontaktede disse personer. I starten fik de fleste blot nogle produkter imod at omtale dem, men i dag er der flere danskere, der ganske simpelt lever af at være "influencer", som de kalder sig selv.


Influencer marketing går ganske simpelt ud på, at du får andre til at omtale dit produkt. Langt de fleste modtager betaling for at omtale produkterne eller servicen, men andre får også blot produktet.



Hvor effektivt er influencer marketing?


Rammer man influencers med den rigtige målgruppe og leverer din influencer budskabet ordentligt, så kan influencer marketing være enormt effektivt.


Og omvendt kan det have så godt som ingen effekt, hvis du ikke rammer din målgruppe rigtigt.


Da det er svært at måle effekten af ens influencer marketing, er der mange, der benytter rabatkoder ofte kombineret med en bonus til influenten. F.eks. beder du en influent om at lave markedsføring for dit proteinpulver. Han får en kode, der hedder 1nflu3nc3r som han kan dele. Den giver 20% rabat. Nu kan du måle præcis hvor mange af dine salg, der kan henføres til hans markedsføring. Nogle gange tilbyder webshops også at han får 10% af salget selvsagt for at øge hans motivation for at nævne koden flere gange, rose produktet og gøre rabatkoden tydelig. Det kan være en yderst effektiv måde at finde hvilke influenter, man skal satse på på den lange bane.


Når du skal udvælge den eller de influencere, der skal repræsentere din webshop / dit brand, så sørg for at kigge på personens tidligere sponsorerede posts og se, om de opnår interaktion med deres følgere og prøv at finde ud af, hvor stort et reach de har.


Lovgivning og influencer marketing


I Danmark foreskriver lovgivningen, at hvis man på den ene eller anden måde er betalt for at reklamere et produkt eller service, så skal det fremgå tydeligt. Og tydeligt er ikke lysegrå skrift på en hvis baggrund. Der har været flere eksempler på influenter, der har forsøgt at skjule reklamemarkeringen og det accepterer forbrugerombudsmanden ikke. Så benytter du dig af influencer marketing, så sørg for at alle indlæg bliver marketeret tydeligt.


Mere om influencer marketing


Målgruppen af influenter er blevet så stor, at der nu også er en dansk podcast om emnet.


I Sverige er der så mange, at de har valgt at organisere sig i en interesseorganisation, der hedder Influencers of Sweden.


Firmaer, der tilbyder influencer marketing


Der er et par danske firmaer, der står for at forbinde influencers med webshops. Det er:


Læs mere om:

Copyright 2024 Shoporama

Dette website bruger cookies

Vi benytter cookies til at tilpasse indhold og annoncer, vise sociale mediefunktioner, og analysere vores webtrafik.

Oplysninger om din brug af vores hjemmeside deles også med vores partnere inden for sociale medier, annoncering, og analyse, som kan kombinere dem med andre data fra dine interaktioner med deres tjenester.

Læs mere om vores cookies