ITP

ITP er kommet i flere udgaver – ITP 1.0 kom i 2017, ITP 2.0 og ITP 2.2 så vi i 2019 og de har været lidt forfærdelige for os, der laver markedsføring online

ITP står for intelligent tracking prevention og blev introduceret af Apple i 2017. De ville gerne "beskytte deres brugere" mod overvågning og målrettet annoncering og derfor begyndte de som standard at slette alle 3. parts cookies indenfor først en uge og senere én dag.

Hvad betyder det så?

Jo – ser du. 3. parts cookies bliver f.eks. brugt af Google Ads. Når en bruger klikker på din Google Ads og lander på din side, så vil Google Analytics lægge en cookie på din brugers computer. Denne cookie har oplysninger om hvordan brugeren kom ind på siden.

Hvis nu brugeren ikke køber noget i din webshop, men blot klikker rundt, så har det klik jo lidt været spild af penge. Men vi ved, at mange vender tilbage senere. Lad os sige, der går tre dage og brugeren er nu klar til at besøge din webshop og handle. Inden ITP ville Google Analytics så kunne sige "hov... denne bruger kom fra Google Ads for tre dage siden. Det kan jeg se i cookien". Men med ITP 2.2 så har Safari automatisk slettet denne cookie og Google Analytics vil tilskrive salget et "direkte besøg" (altså hvis brugeren bare har tastet din URL ind i browseren).

Så derfor vil du miste en hel del nøjagtighed i din attribuering. Det vil i tilfældet herover se ud som om pengene til Google Ads er spildte, men det er jo langt fra tilfældet.


Også slemt for affiliate

Også affiliate marketers bliver ramt. Forestil dig du har en side, der sender rigtig megen trafik ind på din webshop. De har et affiliate link, så de skal egentligt have en bid af kagen, når de skaber et salg. Men ofte vil disse affiliate links også benytte sig af 3. parts cookies og dermed vil din affiliate marketer ikke få den provision, som han retteligt bør have.

Så for os, der arbejder med online markedsføring har ITP været et rigtigt hårdt slag i forhold til attribuering og webanalyse.