Reach

Reach er et udtryk, der betegner hvor langt en person, en side eller et opslag på de sociale medier når ud

Når man taler sociale medier, så vil man helst nå så langt ud som muligt (hvis man har en kommerciel side som f.eks. en webshop). Det betyder, at laver man et opslag på Facebook eller Instagram, så vil man hellere, at der er 5.000 personer der ser det, end der er 500 personer, der ser det.

Hvis man når langt ud, så siger man, at man "har et højt reach" eller "har et langt/stort reach".

Begrebet reach kan både bruges om et opslag eller en person. F.eks. har mange kendte et "højt reach" fordi de har mange følgere. Men det betyder ikke nødvendigvis, at det er dér. dine penge er bedst givet ud. Hvis du f.eks. har en person med 100.000 følgere på Instagram, så vil man umiddelbart sige, at denne person når længere ud end fem personer, der hver har 10.000 følgere. Men sådan fungerer virkeligheden desværre ikke. Du kan sagtens komme ud til mange flere ved at satse på fem personer med 10.000 følgere end én med 100.000 følgere.

Hvordan måler man reach?

Det er ekstremt vanskeligt at måle reach. For man kan sagtens have 10.000 følgere og så nå ud til 20.000. Hvordan det?

Jo – hvis du laver et opslag, der er ekstremt populært, så vil f.eks. Facebook begynde at vise dine følgeres venner opslaget. Det gør Facebook, fordi de kan se, det er populært og derfor vil de gerne vise det til flere. Fordi de jo gerne vil vise indhold, som de ved, at deres brugere godt kan lide.

Når en bruger med 100.000 følgere deler et opslag, så kan det være, det bliver set af de 8.000. Dagen efter kan et andet opslag godt blive set af 25.000. Opslagets "rækkevidde" (som er den bedste danske oversættelse af "reach") afgøres altså blandt andet af, hvor populært opslaget er. Derfor er der også mange, der spekulerer i at lave noget, der får likes og kommentarer.

Hvordan får man højere reach?

Det er et rigtigt godt spørgsmål og det er i princippet algoritmen ved de sociale medier, der afgør dette. Men der findes tricks, man kan tage i brug for at få højere reach. F.eks. er det en rigtig god idé at tekste sine videoer. Det viser sig nemlig, at videoer med tekst bliver set i længere tid end videoer uden tekst. Når videoen bliver set i længere tid, så er det et tegn til de sociale medier om, at folk kan lide videoen og dermed lader det sociale medie din video komme længere ud. Så når du udgiver videoer, så sørg for at tekste dem. Det tager lidt længere tid, men er godt givet ud.